De Audi e-tron GT, technisch gezien het broertje van de Porsche Taycan, kwam in 2020 op de markt. Deze sportieve elektrische berline krijgt nu een update, met onder meer hertekende bumpers waarvan de luchtinlaten wat groter lijken dan vroeger. De twee RS-versies profiteren van een grotere diffuser achteraan. Het interieur is ook opgefrist, met een nieuw stuurwiel, zetels met een nieuwe look en een vernieuwd infotainmentsysteem. De digitale instrumenten (Virtual Cockpit) bevatten nieuwe informatie en de RS e-tron GT performance heeft zelfs witte (digitale) meters met een vintage look.
Indrukwekkende vermogens
Vooral op mechanisch vlak is de Audi e-tron GT geëvolueerd, want alle motoren winnen vermogen. De S-versie ontwikkelt 679 pk, accelereert van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden en bereikt een topsnelheid van 245 km/u. De RS e-tron GT heeft 856 pk, accelereert in 2,8 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u. De gloednieuwe RS e-tron GT performance ten slotte heeft een indrukwekkend vermogen van 925 pk en belooft buitenaardse prestaties met een 0-100 km/u-tijd van 2,5 seconden. De achterste motor is ongeveer 10 kg lichter geworden en de koeling werd verbeterd. Een nieuwe boostfunctie geeft de prestaties van de Audi RS e-tron GT en Audi RS e-tron GT performance 95 pk extra, wat inhalen nog gemakkelijker maakt. Deze boost is beschikbaar via een kleine knop links aan het stuurwiel en is gedurende tien seconden actief. Volgens Audi is de batterij 9 kg lichter (nog altijd 625 kg…) en heeft ze een hogere energiedichtheid. De capaciteit van 105 kWh bruto (97 kWh netto) zorgt voor een actieradius van 609 km (voor de S-versie).
Advertentie – lees hieronder verder
Hoge prijzen
Dankzij de 800V-architectuur kan de Audi e-tron GT tot 320 kW opladen bij een snellader. Onder deze omstandigheden geraakt hij van 10 naar 80% in slechts 18 minuten. Het regeneratieve remvermogen werd ook verhoogd, van 290 naar 400 kW. Als speerpunt van Audi’s elektrische gamma heeft de e-tron GT de Porsche Taycan niets te benijden. Zelfs de prijzen zijn gelijkaardig en schoten omhoog: 128.650 euro voor de S-versie, 155.680 euro voor de GT en 163.560 euro voor de snelle GT performance. Tel daar nog wat opties bij en je budget explodeert. De eerste leveringen vinden plaats in het laatste kwartaal van dit jaar. De bestellingen lopen al.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be