Aan boord
Aangezien hun elektromotoren zo compact zijn, is er redelijk wat plaats aan boord van deze premium-SUV’s. Dat geldt zelfs voor de I-Pace, de meest compacte van dit trio. Die stijlvolle Jaguar, die overigens werd uitgeroepen tot elektrische auto van dit jaar, beschikt niet eens over de kleinste koffer. Die “eer” is weggelegd voor de EQC, die nochtans een respectabele 500 liter in de aanbieding heeft, weliswaar tegenover 638 liter voor de Jaguar en 660 liter voor de Audi.
Wie heeft “de grootste”?
De I-Pace produceert 399 pk/294 kW, de Duitsers allebei 408 pk/300 kW. De Audi heeft de grootste batterij: 95 kWh tegenover 90 kW en 80 kWh voor respectievelijk de Jaguar en de Mercedes. Toch geraakt de Brit op papier het verst omdat zijn theoretische elektriciteitsverbruik het laagst ligt (22 kWh/100 km) maar ook omdat hij het minst weegt (toch nog 2.133 kg…). De EQC verbruikt iets meer stroom (22,2 kWh), de Audi nog meer (23,7 kWh). Dit resulteert in een bereik (WLTP) van 400 km voor zowel de e-tron als de EQC.
Opladen
Advertentie – lees hieronder verder
Al deze SUV’s zijn ontworpen voor een snelle laadbeurt met gelijkstroom. Voor de Jag spreken we over max. 100 kW, voor de Mercedes over 110 kW en voor de Audi over maar liefst 150 kW. Het voordeel van de Duitsers: zij maken deel uit van het Ionity-netwerk, waardoor ze gemakkelijk toegang hebben tot alle snelle terminals van de groep.
De prijzen
De Mercedes kost het minst en is er vanaf € 79.860. De startprijs van de Jaguar ligt bijna 1.000 euro hoger (€ 80.800), de Audi is veruit de duurste optie (vanaf € 84.690). Weet echter dat er binnenkort een nieuwe instapversie van de e-tron zal verschijnen, aangedreven door een 313 pk sterke motor en voorzien van een 71 kW-batterij. Dat model zou vanaf € 70.950 beschikbaar zijn…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be