Tot nu toe konden we via de bestaande interfaces een deel van onze smartphone op het centrale display projecteren. We hebben het over technologieën zoals Apple Car Play (iPhone) of Android Auto (Android-telefoons). Voor sommigen volstaan dergelijke functies niet langer en moeten we een stapje verder gaan. Daarom lanceert Google, Android Automotive, een infotainmentsoftware die veel verder gaat dan het traditionele Android Auto of Apple Car Play.
Echt besturingssysteem
Android Automotive is dus veel meer dan een softwareprogramma dat enkele functies reproduceert. Het gaat om een volwaardig besturingssysteem, zoals Android of iOS zoals we dat op onze mobiele telefoons kennen. Met deze software kunt u praktisch alle functies van de auto bedienen, zoals de verwarming, de airconditioning, de zonwering, enz. De eerste die de sprong waagde, was Volvo met zijn luxemerk Polestar, maar binnenkort zullen ook andere constructeurs volgen. Renault zal de technologie straks in de conceptversie van de Mégane E-Tech integreren.
Advertentie – lees hieronder verder
Welke merken?
We verwachten een stormloop van merken die overstag zullen gaan. Naast het Volvo-gamma (en dus niet enkel de zero emission modellen zijn het Ford, General Motors, maar ook PSA (en binnenkort mogelijk alle 14 merken binnen de Stellantis-groep) die voor dit besturingssysteem zullen kiezen. We weten uiteraard nog niet welke modellen het systeem zullen gebruiken, maar zodra de hardware klaar is, lijkt het ons evident dat het systeem in heel het gamma zal worden uitgerold.
Deze ontwikkeling betekent dat uiteindelijk alle merken een gemeenschappelijk platform voor hun interfaces zullen hebben. Voor de gebruiker zal het waarschijnlijk eenvoudiger worden omdat hij zich niet meer voortdurend zal moeten aanpassen en de ook de frustraties van systemen die meer of minder gebruiksvriendelijk zijn, zullen kleiner worden.
Ook goed om weten, is dat Android Automotive een “open source”-platform is, wat betekent dat ontwikkelaars vrij zijn om een nieuwe toepassingen te creëren en dat alles in een veilige en stabiele omgeving die door Google wordt gegarandeerd.
Constructeurs kunnen besparen
Het spreekt voor zich dat de autoconstructeurs met deze technologie aanzienlijk kunnen besparen. Het zal immers niet langer nodig zijn development teams in te schakelen om nieuwe interfaces te ontwikkelen. In de toekomst zal een klein team volstaan om enkele merkspecifieke aanpassingen te voorzien.
In die zin lijkt Android Automotive een ronduit briljant systeem dat voordelen biedt voor alle partijen. Het heeft uiteraard een prijs, zowel voor de constructeurs als voor de gebruikers. Want, ook hier geldt: “wanneer het gratis is, wordt de consument het product”.
Wat met je privacy?
Het spreekt voor zich dat vooral onze privacy eronder zal lijden. Tot nu toe hebben automerken dankzij hun gesloten systemen de privacy van de gebruikers kunnen beschermen. Denk hierbij aan de verplaatsingen die u maakt, of u onderweg telefoneert en sms-berichten ontvangt.
Met Android Automotive is alles bekend en worden je gegevens uiteraard gedeeld met Google. Het ziet er naar uit dat, wanneer er geen expliciet verbod wordt gegeven, Google deze data kan gebruiken of doorverkopen aan derden.
Dit is reeds het geval met Waze (een product van Google) dat u, in ruil voor zijn diensten, drie croissants voor de prijs van twee aanbiedt bij de bakker die op uw route ligt. En hoe zit het met de vertrouwelijkheid van je verplaatsingen als Google Maps (wat overigens zeer efficiënt werkt) u navigeert? Ja, tijden veranderen en wellicht kunnen we de technologie beter omarmen dan er ons over op te winden. Het ziet er immers naar uit dat het systeem bijzonder gebruiksvriendelijk zal zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be