De klimaatcrisis stelt onze maatschappij voor grote uitdagingen als we onze planeet leefbaar willen houden voor de volgende generaties. Daarbij komen zowat alle facetten van onze levensstijl aan bod: de industriële productie, de energievoorziening, de ruimtelijke ordening en ook het transport.
Dat laatste treft natuurlijk ook de automobilist die vroeg of laat zijn vertrouwde auto met een verbrandingsmotor op benzine of diesel zal moeten inruilen voor een voertuig dat geen uitstoot meer produceert.
Momenteel is het emissieloze alternatief bij uitstek de elektrische wagen, die aan een sterke opgang bezig is, maar nog niet binnen ieders bereik ligt omwille van de nog hoge aanschafprijs en de nog niet volledig uitgebouwde laadinfrastructuur. Verder is er waterstof, dat echter nog in de kinderschoenen staat en niet meteen op een grote doorbraak moet hopen op korte termijn.
Een schone en beschikbare brandstof
Daarnaast wordt er in de researchcentra van de auto-industrie ook druk gezocht naar nieuwe milieuvriendelijke alternatieven en toepassingen. Niet alleen voor de voertuigen, maar ook op vlak van brandstoffen. De eFuels of synthetische brandstoffen zijn daar het bekendste voorbeeld van, maar de onderzoekers hebben nog tal van andere verrassende alternatieven in de pijplijn zitten.
Advertentie – lees hieronder verder
In een interview met Science &Vie stelt Driss Laraqui, die Clean Energy Engineer bij Stellantis is, voor om magnesium als brandstof voor voertuigen te gebruiken. Magnesium is een metaal dat zeer ontvlambaar is en een hoge verbrandingstemperatuur oplevert, waardoor het uitermate geschikt is als brandstof.
Bovendien is deze grondstof massaal beschikbaar en makkelijk te ontginnen. Magnesium is als brandstof ook weinig vervuilend volgens Laraqui. Er komt bij de verbranding geen CO2 vrij, enkel zuurstof, een beetje stikstof en magnesiumoxide dat in een filtersysteem wordt opgevangen en zo gerecycleerd wordt.
Specifieke krachtbron
Dat klinkt mooi, maar er zit wel een addertje onder het gras. Door zijn hoge verbrandingstemperatuur kan magnesium niet gebruikt worden in de klassieke verbrandingsmotor, die de brandstof in de verbrandingskamer tot ontploffing brengt.
Laraqui bedacht daarom een krachtbron die de verbrandingswarmte van magnesium aanwendt om een gas te verhitten dat in de cilinder wordt geleid en daar de zuiger voortstuwt.
Voor een optimale efficiëntie wordt deze motor gebruikt om een kleine batterij op te laden die de energie voorziet voor een elektrische motor die uiteindelijk de aandrijving van het voertuig verzekert.
De magnesiummotor is zeker een interessante piste in de zoektocht naar milieuvriendelijk vervoer, al verkeert dit project natuurlijk nog in een prille ontwikkelingsfase.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be