Nieuwe technologie

Is magnesium de brandstof van de toekomst?

In het kader van de energietransitie wordt ook druk onderzoek gedaan naar alternatieve brandstoffen ter vervanging van de fossiele brandstoffen die we nu nog massaal gebruiken. Een Franse ingenieur gelooft sterk in de toekomst van magnesium als nieuwe milieuvriendelijke brandstof voor onze wagens. Is dit het langverwachte ei van Columbus?

Geschreven door Alain De Jong | 19/08/2021

De klimaatcrisis stelt onze maatschappij voor grote uitdagingen als we onze planeet leefbaar willen houden voor de volgende generaties. Daarbij komen zowat alle facetten van onze levensstijl aan bod: de industriële productie, de energievoorziening, de ruimtelijke ordening en ook het transport.

Dat laatste treft natuurlijk ook de automobilist die vroeg of laat zijn vertrouwde auto met een verbrandingsmotor op benzine of diesel zal moeten inruilen voor een voertuig dat geen uitstoot meer produceert.

Momenteel is het emissieloze alternatief bij uitstek de elektrische wagen, die aan een sterke opgang bezig is, maar nog niet binnen ieders bereik ligt omwille van de nog hoge aanschafprijs en de nog niet volledig uitgebouwde laadinfrastructuur. Verder is er waterstof, dat echter nog in de kinderschoenen staat en niet meteen op een grote doorbraak moet hopen op korte termijn.

Een schone en beschikbare brandstof

Daarnaast wordt er in de researchcentra van de auto-industrie ook druk gezocht naar nieuwe milieuvriendelijke alternatieven en toepassingen. Niet alleen voor de voertuigen, maar ook op vlak van brandstoffen. De eFuels of synthetische brandstoffen zijn daar het bekendste voorbeeld van, maar de onderzoekers hebben nog tal van andere verrassende alternatieven in de pijplijn zitten.

In een interview met Science &Vie stelt Driss Laraqui, die Clean Energy Engineer bij Stellantis is, voor om magnesium als brandstof voor voertuigen te gebruiken. Magnesium is een metaal dat zeer ontvlambaar is en een hoge verbrandingstemperatuur oplevert, waardoor het uitermate geschikt is als brandstof.

Bovendien is deze grondstof massaal beschikbaar en makkelijk te ontginnen. Magnesium is als brandstof ook weinig vervuilend volgens Laraqui. Er komt bij de verbranding geen CO2 vrij, enkel zuurstof, een beetje stikstof en magnesiumoxide dat in een filtersysteem wordt opgevangen en zo gerecycleerd wordt.

Specifieke krachtbron

benzinemotor moteur essence

Dat klinkt mooi, maar er zit wel een addertje onder het gras. Door zijn hoge verbrandingstemperatuur kan magnesium niet gebruikt worden in de klassieke verbrandingsmotor, die de brandstof in de verbrandingskamer tot ontploffing brengt.

Laraqui bedacht daarom een krachtbron die de verbrandingswarmte van magnesium aanwendt om een gas te verhitten dat in de cilinder wordt geleid en daar de zuiger voortstuwt.

Voor een optimale efficiëntie wordt deze motor gebruikt om een kleine batterij op te laden die de energie voorziet voor een elektrische motor die uiteindelijk de aandrijving van het voertuig verzekert.

De magnesiummotor is zeker een interessante piste in de zoektocht naar milieuvriendelijk vervoer, al verkeert dit project natuurlijk nog in een prille ontwikkelingsfase.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's