Thomas Schäfer, de CEO van Volkswagen, zal zich dus aan zijn belofte houden: in 2022 had hij via de sociale netwerken aangekondigd dat hij van plan was af te stappen van de tactiele knoppen, zowel op het stuurwiel als op de middenconsoles. Het moet gezegd worden dat deze technologie, die in 2019 bij Volkswagen werd geïntroduceerd met de Golf, nooit heeft overtuigd. Integendeel. Velen hebben de inefficiëntie en onnauwkeurigheid ervan kunnen ervaren, zoals bij alle merken trouwens.
In een recent interview met Autocar erkende Schäfer dat de tactiele bediening “veel schade” heeft aangericht en dat het merk “klanten heeft gefrustreerd terwijl dat niet hoefde.” Met andere woorden, de topman van VW verontschuldigt zich nu.
Welk alternatief?
Deze bediening kwamen er op de Golf 8 en werden ook overgenomen door de voertuigen van de ID-reeks (ID.3, ID.4, enz.). Vanaf het begin kon dit type knoppen nooit overtuigen en zeker niet bij de pers die deze haptische bediening altijd scherp heeft bekritiseerd. Het heeft dus even geduurd, maar nu is het toch doorgedrongen en heeft VW besloten om de aircobediening (middenconsole) en de haptische knoppen op het stuurwiel te elimineren.
Advertentie – lees hieronder verder
Helaas zal er niets te doen zijn voor de voertuigen die al verkocht zijn of voor de onlangs gerestylede ID.3 die deze bedieningen heeft behouden, waarschijnlijk uit kostenoverwegingen. Daarom zal het eerste model zonder deze technologie de Tiguan zijn. En dat zal ook het geval zijn voor de gerestylede Golf en de volgende Passat. Deze voertuigen zullen dus een stap terugzetten, met in het geval van de Tiguan, een draaiknop geïntegreerd in een OLED-scherm om het volume en de rijmodi van het 4Motion-systeem aan te passen.
Knoppen ja, schermen nee…
Hoewel de aanraak- of haptische bedieningselementen binnenkort zullen verdwijnen, zal dit niet het geval zijn voor het principe van de concentratie van bedieningselementen via het centrale display. Er komen dus niet meer knoppen en directe bedieningselementen, omdat Volkswagen van mening is dat deze ‘hypergecentraliseerde’ interfaces populair zijn. Dit is twijfelachtig, omdat ze nog steeds te veel manipulaties vereisen om veelgebruikte commando’s te bereiken, wat de veiligheid beïnvloedt. Toch gaat het de goede weg uit. Met het verdwijnen van tactiele bediening is een stap vooruit gezet. Laten we hopen dat de andere merken volgen, want geen enkel systeem deugt eigenlijk.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be