Sinds 2011 is dagrijverlichting verplicht op de Europese wegen. De Commissie heeft deze ontwikkeling opgelegd voor meer veiligheid, zodat bewegende voertuigen beter in het oog springen. Deze wetgeving irriteerde de motorrijders die reeds verplicht waren om met lichten aan te rijden. Ze hadden het gevoel dat ze niet meer zo zichtbaar zouden zijn in het verkeer en dat er daardoor meer ongelukken zouden gebeuren. Ruim tien jaar later is daarvan weinig te merken en kwam de dagrijverlichting in de plaats.
Tegenwoordig zijn de fabrikanten om ter creatiefst in een poging hun modellen te identificeren via deze dagrijverlichting. De lichtsignatuur maakt inderdaad deel uit van de marketing en de “presence” van een auto op de weg. Porsche heeft bijvoorbeeld verlichting gelanceerd die eruitziet als een target, terwijl BMW al lang de karakteristieke omranding van zijn lichten gebruikt. Bij Peugeot ziet de dagrijverlichting er dan weer uit als klauwen en bij Skoda wordt dat net een brede glimlach. Bij Renault zien we zelfs een dagrijverlichting achteraan … En zopas introduceerde Volkswagen zelfs een lichtgevende grille op zijn geëlektrificeerde modellen. Alles mag dus om opgemerkt te worden.
Nu ook via logo
Maar waarom hebben fabrikanten hun logo nog niet hebben gebruikt om zich te onderscheiden? Het antwoord ligt voor de hand: het was onmogelijk, omdat het wettelijk verboden was. Sinds 1 januari 2023 is de regeling echter veranderd, want op het Forum voor de Harmonisatie van Voertuigreglementen (WP.29) heeft de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (UNECE) zojuist het voorstel van Frankrijk en Duitsland aangenomen om deze verordening te wijzigen.
Advertentie – lees hieronder verder
Vanaf nu is het dus toegestaan om ook het logo van het merk te gebruiken, maar op voorwaarde dat het oppervlak niet groter is dan maximaal 100 cm2. Dit is een nieuwe regel die ontwerpers een nieuwe uitdaging zal leveren, zoals sommigen al deden op concept cars, met onder andere het prototype van de ID.Buzz of het eVision concept van Renault dat inmiddels de Megane E-Tech is geworden. Idem bij Audi met het recente Activesphere concept of bij Toyota met de C-HR Prologue die een voorsmaakje brengt van de volgende versie van de compacte SUV.
Deze nieuwe regeling zal dus zeker leiden tot nieuwe studiecellen binnen de afdelingen styling en marketing. Ter herinnering, Rolls-Royce biedt al een lichtgevende “Spirit of Ecstasy“, maar alleen in de landen waar het is toegestaan. Dit zal zonder twijfel tot een nieuwe imagostrijd tussen de merken. Noteer hierbij dat de automobilisten in deze strijd uiteindelijk gewoon gratis reclamepanelen zullen zijn voor de marketingafdelingen van de merken. Want deze afbeelding dient niet de klant, maar enkel het merkimago van de fabrikant.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be