Het is al lang geleden dat autoconstructeurs helemaal zelf instonden voor de ontwikkeling van hun producten. Inderdaad, de concentratie van nieuwe technologieën en meerdere functionaliteiten betekent dat merken vandaag zeer nauw samenwerken met de reuzen van de elektronica of de technologie, zoals Google, Microsoft, Samsung, LG of Sony, om er enkele te vernoemen. Deze bedrijven die zich bezighouden met data of elektronica leveren een grote hulp, omdat ze meerdere sensoren of programma’s ontwikkelen die we uiteindelijk dagelijks gebruiken.
In het kader van autonoom rijden zijn het uiteraard ook ‘externe’ bedrijven die sensoren, camera’s, radars of andere lidars ontwikkelen waarmee de auto zich in zijn omgeving kan lokaliseren. Essentiële elementen dus, die het onderwerp zijn van een waanzinnige industriële wedloop.
100.000 pixels
Verschillende elektronicagiganten zullen zich de komende jaren waarschijnlijk ook op de auto storten, zoals Foxconn, een specialist in iPhone-assemblage, of Sony dat enkele maanden geleden zijn Vision-S concept presenteerde. Vandaag duikt deze Japanse reus weer op met de voorstelling van een nieuwe generatie sensoren die bedoeld zijn voor de autonome technologie en die vrij revolutionaire prestaties voorleggen: Lidar IMX459.
Het Lidar-systeem is het instrument dat het mogelijk maakt om een driedimensionaal beeld te reconstrueren van de omgeving van de auto. Deze technologie is gebaseerd op infraroodlasers waarmee de computer de situatie kan ‘begrijpen’.
Advertentie – lees hieronder verder
De IMX459 Lidar die Sony nu presenteert gaat nog een stap verder in dit proces. En in de prestaties. Hij biedt inderdaad een ongekende resolutie van 100.000 pixels (ja, dat lijkt erg weinig, maar het is duidelijk niet te vergelijken met een fotocamera) terwijl het ook het eerste apparaat is dat 100% is ontwikkeld voor automotive toepassingen. Voorheen was de functionaliteit van Lidars alleen aangepast aan de wereld van het wegtransport. Volgens Sony zou deze nieuwe aanpak doorslaggevend zijn voor de betrouwbaarheid.
Kleiner en goedkoper
Omdat hij alleen voor auto’s is ontwikkeld, is deze sensor ook compacter en heeft hij een eigen ingebouwd geheugen. Hij kan daarom in elk voertuig worden geïntegreerd zonder dat dit een probleem vormt voor de beschikbare ruimte. Sony kondigt aan dat hij ook aanzienlijk goedkoper zal zijn: tussen 500 en 2.000 dollar, afhankelijk van de gewenste graad van autonomie. We zitten dus nog ver verwijderd van de 7.500 euro die Tesla vroeg voor de Autopilot op bijvoorbeeld een Model 3.
Sony lijkt zeer vastberaden om deze technologie op de markt te brengen. De verwachting is ook dat deze sensor eind 2022 zijn commerciële intrede zal doen. We vragen ons alleen af welke vooruitgang deze sensor zal brengen. Hopelijk komen we dat te weten in 2023.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be