Verdachte geldstromen vanuit de voormalige Waalse regering voor financiering lijnbussen?

Heeft de vorige Waalse gewestregering verdachte geldtransfers gedaan om de gratis diensten van de openbare vervoersmaatschappij TEC te financieren? De nieuwe Waalse minister van Mobiliteit trekt aan de bel: hij ontdekte dat 56 miljoen euro uit het budget voor overstromingen van 2021 werd gehaald en aangevuld met … geld bedoeld voor wegenrenovatie!

Gepubliceerd op 15 november 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Verdachte geldstromen vanuit de voormalige Waalse regering voor financiering lijnbussen?

Waren er ondoorzichtige geldstromen binnen het vorige Waalse kabinet Klimaat, Infrastructuur, Energie en Mobiliteit? Volgens François Desquesnes (Les Engagés), de nieuwe Waalse minister van Mobiliteit, wel. Hij spreekt van een opvallende financiële draaimolen onder de leiding van Philippe Henry (Ecolo), met name rond de financiering van het quasi gratis openbaar vervoer van TEC.

De nieuwe minister ontdekte dat zijn voorganger 19 miljoen euro moest vinden om de quasi-gratis werking van TEC te bekostigen. En dat zou moeten verantwoorden, want er was geen structurele financiering voor dit initiatief voorzien. Het bleek afkomstig te zijn van een ander project, het herstelplan bedoeld voor de wederopbouw van regionale infrastructuur die tijdens de overstromingen van juli 2021 was beschadigd, bedoeld voor wegen, bruggen en waterwegen.

Verduistering of transfer?

En daar stopt het verhaal niet. Het ging niet alleen om de 19 miljoen die naar andere begrotingsposten verdween. Nog eens 36 miljoen werd weggehaald bij het overstromingsfonds en doorgesluisd naar maatregel 62 van het plan, gericht op energierenovatie van gebouwen. In totaal gaat het om maar liefst 56 miljoen euro.

Dit geld was uiteraard bedoeld voor de renovatie van infrastructuur die door de overstromingen was beschadigd. Om dat te realiseren, werd een andere financiële draaimolen in gang gezet: het overstromingsbudget werd aangevuld door te snijden in het budget van de Waalse Overheidsdienst (SPW), dat volgens SudInfo ook bedoeld was voor wegenonderhoud. Het resultaat? Het Waalse wegennet kreeg niet de broodnodige investeringen om de quasi-gratis TEC-voertuigen te laten rijden -voertuigen die nota bene dat wegennet intensief gebruiken en er letterlijk en figuurlijk op leunen.

Advertentie – lees hieronder verder

tec02

Op verzoek van onze collega’s heeft Philippe Henry uiteindelijk toelichting gegeven over de overschrijvingen. Hij benadrukt dat dergelijke maatregelen regelmatig voorkomen en naar eigen zeggen destijds werden goedgekeurd door de toenmalige minister van Begroting, Adrien Dolimont (MR). Henry ziet geen probleem in de transfers, ook al heeft de staat van de Waalse wegen er onvermijdelijk onder geleden. Volgens hem lopen sommige projecten vertraging op, waardoor het normaal is om budgetten aan te passen.

Het echte probleem, zegt hij, ligt bij de niet-structurele financiering van de quasi-gratis diensten van TEC. Dit zorgt ervoor dat het financiële gat elk jaar opnieuw opgevuld moet worden, vaak ten koste van andere belangrijke sectoren, zoals het wegennet. Voor automobilisten, die steeds vaker autoschade oplopen door de verouderende infrastructuur, is dit bijzonder frustrerend.

De situatie roept hoe dan ook vragen op over deze aanpak, zeker omdat de Belgische wegen internationaal slecht scoren en zelfs als minder goed worden beschouwd dan die in Oezbekistan. De nieuwe minister van Mobiliteit heeft aangekondigd zijn verantwoordelijkheid te nemen, met een bijzondere focus op verkeersveiligheid. Wat dat in de praktijk betekent, blijft voorlopig afwachten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Gedaan met Audi Brussels: zoektocht naar overnemer is voorbij

Deze keer is het echt afgelopen voor de autofabriek Audi Brussels. De directie heeft beslist om de zoektocht naar een overnemer te stoppen nadat de laatste kandidaat zich terugtrok. De site in Vorst sluit aan in het rijtje van Renault Vilvoorde, Ford Genk en Opel Antwerpen.. 

Gisteren 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.