Design

BMW wilde 25 jaar geleden al gigantische nieren

Hoewel BMW momenteel een topperiode beleeft wat de verkoop van nieuwe modellen betreft, heeft het merk nog nooit zoveel kritiek moeten slikken omwille van het ontwerp van bepaalde van die auto’s, zoals van de 4 Reeks, de X7 en de iX. De typerende BMW-nieren (de luchthappers in de neus) van die wagens zijn namelijk veel te groot, zo menen (heel) veel fans. Maar wist je dat de fabrikant uit München overwoog om dit designelement meer dan twee decennia geleden al (her)in te voeren?

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 14 jul. 2021 | Leestijd: 4 min

Nog voor de Tweede Wereldoorlog pakte BMW uit met modellen voorzien van een radiatorrooster dat in twee ‘nieren’ werd verdeeld. Dit kenmerk zorgde ervoor dat als een wagen die daarmee was uitgerust langsreed, onmiddellijk herkenbaar was als een BMW.

BMW 328 classic

Advertentie – lees hieronder verder

In de jaren ’30 en ’40 waren die luchthappers nog hoog en smal, maar in tegenstelling tot de nieren van onder andere de huidige 4 Reeks, werden ze niet onderbroken door een kentekenplaat.

BMW M4

In de jaren ’50 rolden er verschillende BMW’s van de band die met de hoge-nierentraditie braken. Denk maar aan de piepkleine Isetta, die helemaal geen nieren had, maar ook aan de 507 – zeg maar de voorvader van de Z8 – die met platte, in de breedte uitgesmeerde nieren uitpakte. Laatsgenoemde is volgens menig liefhebber de mooiste BMW die ooit in productie was en wij zijn van dezelfde mening.

BMW 507

Subtieler

Kijken we naar modellen van de jaren ’60 en ’70, dan valt op dat BMW het allemaal nog een pak subtieler aanpakte. De nieren waren nog altijd hoger dan dat ze breed waren maar het waren echt niertjes geworden die niet verder uitkwamen dan de veelal ronde koplampen die hen langs weerzijde flankeerden. De jaren ’90 zorgden voor nog meer evolutie en moderniteit, wat zich vertaalde naar steeds breder wordende niertjes, met als toppunt de 7 Reeks die in 1994 werd gelanceerd.

BMW 730i

Revolutie

De volgende échte revolutie op ‘nierenvlak’ vond rond het einde van het vorige decennium plaats. Er was de 3 Reeks, waarvan de happers zowel boven als onderaan verder uitkwamen dan de koplampen, al waren het toch de 7 Reeks en de X7 die de haast extravagante toer opgingen.

BMW X7 2019

Sindsdien lijkt er geen houden meer aan, met de 4 Reeks, de M3 en de elektrische iX.

BMW iX

BMW-fans zijn maar al te blij dat de gloednieuwe 2 Reeks Coupé weer een pak meer bescheiden is op dat gebied.

BMW M240i

7 Reeks van 2001

De herintrede van gigantische nieren is dus niet over één nacht ijs gegaan, maar wist je dat BMW al in het midden van de jaren ‘90 overwoog om vriend en vijand ermee na de milleniumwissel te verrassen? Dat weten we omdat de fabrikant zopas beelden heeft vrijgegeven van een (niet rijdend) studiemodel van inmiddels 26 jaar oud dat de voorbode had kunnen vormen van de controversiële 7 reeks (E65) van de hand van Amerikaans ontwerper Chris Bangle, die in 2001 werd losgelaten.

BMW 7 Chris Bangle

De concept car in kwestie heet 7 Reeks ZBF, voor “Zukünftige BMW Familie” of “toekomstige BMW-familie”, en kwam er na een interne ontwerpwedstrijd. De ZBF trok destijds de meeste aandacht van de directie naar zich toe maar stierf uiteindelijk een stille dood. Tot nu.

BMW ZBF

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon