BMW wilde 25 jaar geleden al gigantische nieren

Hoewel BMW momenteel een topperiode beleeft wat de verkoop van nieuwe modellen betreft, heeft het merk nog nooit zoveel kritiek moeten slikken omwille van het ontwerp van bepaalde van die auto’s, zoals van de 4 Reeks, de X7 en de iX. De typerende BMW-nieren (de luchthappers in de neus) van die wagens zijn namelijk veel te groot, zo menen (heel) veel fans. Maar wist je dat de fabrikant uit München overwoog om dit designelement meer dan twee decennia geleden al (her)in te voeren?

Gepubliceerd op 14 juli 2021
Leestijd : 3 min

Partagez

BMW wilde 25 jaar geleden al gigantische nieren

Nog voor de Tweede Wereldoorlog pakte BMW uit met modellen voorzien van een radiatorrooster dat in twee ‘nieren’ werd verdeeld. Dit kenmerk zorgde ervoor dat als een wagen die daarmee was uitgerust langsreed, onmiddellijk herkenbaar was als een BMW.

bmw-328-classic

In de jaren ’30 en ’40 waren die luchthappers nog hoog en smal, maar in tegenstelling tot de nieren van onder andere de huidige 4 Reeks, werden ze niet onderbroken door een kentekenplaat.

bmw-m4-competition-nose-grille-2021-1

In de jaren ’50 rolden er verschillende BMW’s van de band die met de hoge-nierentraditie braken. Denk maar aan de piepkleine Isetta, die helemaal geen nieren had, maar ook aan de 507 – zeg maar de voorvader van de Z8 – die met platte, in de breedte uitgesmeerde nieren uitpakte. Laatsgenoemde is volgens menig liefhebber de mooiste BMW die ooit in productie was en wij zijn van dezelfde mening.

Advertentie – lees hieronder verder

bmw_507_front

Subtieler

Kijken we naar modellen van de jaren ’60 en ’70, dan valt op dat BMW het allemaal nog een pak subtieler aanpakte. De nieren waren nog altijd hoger dan dat ze breed waren maar het waren echt niertjes geworden die niet verder uitkwamen dan de veelal ronde koplampen die hen langs weerzijde flankeerden. De jaren ’90 zorgden voor nog meer evolutie en moderniteit, wat zich vertaalde naar steeds breder wordende niertjes, met als toppunt de 7 Reeks die in 1994 werd gelanceerd.

bmw_730i_1994

Revolutie

De volgende échte revolutie op ‘nierenvlak’ vond rond het einde van het vorige decennium plaats. Er was de 3 Reeks, waarvan de happers zowel boven als onderaan verder uitkwamen dan de koplampen, al waren het toch de 7 Reeks en de X7 die de haast extravagante toer opgingen.

bmw_x7_xdrive40i_2019

Sindsdien lijkt er geen houden meer aan, met de 4 Reeks, de M3 en de elektrische iX.

bmw_ix_sport_red-1

BMW-fans zijn maar al te blij dat de gloednieuwe 2 Reeks Coupé weer een pak meer bescheiden is op dat gebied.

BMW-M240i-xDrive-Coupe-2021-official-exterior-5

7 Reeks van 2001

De herintrede van gigantische nieren is dus niet over één nacht ijs gegaan, maar wist je dat BMW al in het midden van de jaren ‘90 overwoog om vriend en vijand ermee na de milleniumwissel te verrassen? Dat weten we omdat de fabrikant zopas beelden heeft vrijgegeven van een (niet rijdend) studiemodel van inmiddels 26 jaar oud dat de voorbode had kunnen vormen van de controversiële 7 reeks (E65) van de hand van Amerikaans ontwerper Chris Bangle, die in 2001 werd losgelaten.

bmw_745i_e65

De concept car in kwestie heet 7 Reeks ZBF, voor “Zukünftige BMW Familie” of “toekomstige BMW-familie”, en kwam er na een interne ontwerpwedstrijd. De ZBF trok destijds de meeste aandacht van de directie naar zich toe maar stierf uiteindelijk een stille dood. Tot nu.

bmw-7-zbf-1995-concept

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Buzz
Aegis Coupé: een auto vrij van alle beperkingen

Een auto ontwerpen is een proces waarbij rekening moet worden gehouden met verschillende eisen, die specifiek zijn voor elk merk: aandrijving, diverse technische componenten, leveranciers en designfilosofie en -geschiedenis. Is het mogelijk om al deze verplichtingen te negeren? Een selecte groep ontwerpers is de uitdaging aangegaan en heeft een prachtig resultaat bereikt met de Aegis Coupé.

25 december 2023 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.