BMW is zonder twijfel de Duitse constructeur die je momenteel in het oog moet houden. De fabrikant uit München staat meer dan zijn mannetje: het laat zijn rivalen Audi en Mercedes ver achter zich, zowel qua resultaten... als qua elektrische wagens. Vorig jaar wist BMW meer dan 368.000 batterij-elektrische wagens te verkopen, evenveel als Audi en Mercedes samen. En daar blijft het niet bij.
BMW bereidt een nieuw offensief voor: de Neue Klasse, een nieuwe generatie elektrische wagens met een reeks nieuwe technologieën en een ongeziene efficiëntie. Eind 2025 lanceert BMW de SUV (de vervanger van de iX3) en in 2026 betreedt de berline uit het 3 Reeks-segment het toneel. En ook daar valt er heel wat te beleven.

Terugkeer van de i3?
Iedereen kent de kleine elektrische stadswagen van BMW nog. Deze i3 werd in 2013 gelanceerd en is intussen uit de catalogus verdwenen. We weten dat de Neue Klasse SUV die eind dit jaar gelanceerd wordt de naam iX3 draagt. Logischerwijs zou de gezinsberline die volgt i3 heten, wat mooi zou passen binnen de BMW-nomenclatuur (i4, i5, i7).
Advertentie – lees hieronder verder
Maar fundamenteler is dat de Neue Klasse grote designveranderingen brengt, zo werd al duidelijk uit de tot nu toe getoonde concept cars. Die originele stijl blijft trouwens niet voorbehouden aan de elektrische modellen, want ook de thermische versies van de toekomstige 3 Reeks dragen dat nieuwe design. Enkele opvallende elementen die we zo goed als zeker mogen verwachten: de nieuwe combinatie van grille en koplampen, als een lang element aan weerszijden van de nieren. Achteraan zijn de lichten hoog geplaatst en lopen ze door tot het midden van de kofferklep. De carrosserie wordt ook minder hoekig dan nu, om zo de aerodynamica te verbeteren – een essentiële eigenschap bij elektrische wagens.

Technologisch
Aan het nieuwe interieur zullen de BMW-fans wellicht even moeten wennen. Het omvat een groot centraal aanraakscherm, maar ook Vision Panoramic, waarbij de instrumenten geprojecteerd worden onderaan de voorruit, over de hele breedte. Dat betekent dat ook de passagier bepaalde info kan zien. Het systeem beschikt over geavanceerde spraakbediening van de BMW Intelligent Personal Assistant (natuurlijk aangedreven door AI), waarmee de wagen intuïtief en gemakkelijk bediend kan worden.
Helemaal nieuw
Zoals de naam al aangeeft, vertrekt de Neue Klasse van een blanco blad. Dat betekent dat alles nieuw is, te beginnen met het platform... dat trouw blijft aan het principe van achterwielaandrijving. Logisch bij een elektrische wagen en de BMW-puristen zullen dat zeker waarderen. Er komen ook vierwielaangedreven versies, met een asynchrone motor op de vooras.

Ook de motoren zijn volledig nieuw en beloven vooruitgang op het vlak van efficiëntie. In vergelijking met de vijfde generatie belooft BMW een energiebesparing van 40%. Ze zijn ook 10% lichter en 20% goedkoper dan de huidige generatie elektromotoren.
Vereenvoudiging
Zoals we eerder al zagen bij de SUV, wordt de toekomstige i3 een zogenaamde ‘softwareauto’ of SDV (Software Defined Vehicle), die zijn kracht haalt uit vier supercomputers in plaats van uit een wirwar aan chips. Deze vereenvoudiging zal zorgen voor snellere rekenkracht van de interface en ook de updates op afstand, over the air, versnellen.
Die rekenkracht zal volgens BMW ook de rijdynamiek verhogen en dus het rijplezier. Het ‘Heart of Joy’ zal immers “tien keer sneller informatie kunnen verwerken dan de vorige systemen voor de subfuncties van de aandrijflijn, de remmen, het laden, de recuperatie en de besturing”, aldus het merk.

Met een elektrische wagen wil je natuurlijk ook zo ver mogelijk kunnen rijden. Dat wordt mogelijk gemaakt door de nieuwe cilindrische cellen en de ‘cell-to-pack’-assemblage (rechtstreeks in het batterijpakket, zonder modules). Het boordnet werkt op 800 volt. Met een 20% hogere energiedichtheid kondigt BMW 30% meer rijbereik aan in vergelijking met de huidige i-modellen, en een 30% snellere laadtijd. Gezien het huidige laadvermogen al boven de 200 kW ligt, mogen we uitgaan van pieken rond 270 kW, goed voor 300 km laden in 10 minuten. Hoewel BMW nog geen officiële cijfers geeft, mag je dus rekenen op een WLTP-rijbereik rond de 700 km, wat in de praktijk waarschijnlijk uitkomt op zo’n 500 tot 550 km.
Niet zo goedkoop?
De toekomstige i3 gaat uiteraard de strijd aan met de Tesla Model 3. Maar verwacht geen vergelijkbare prijzen die starten bij 40.000 euro. De technologie van BMW is nog altijd duur en moet terugverdiend worden. Het Duitse merk geeft aan dat zijn model hoger in de markt wordt gepositioneerd, wat zo goed als zeker betekent dat de instapprijzen tussen 50.000 en 60.000 euro liggen. Afwachten of de markt dat zal aanvaarden...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be