De naam ‘Neue Klasse’ is niet nieuw. BMW gebruikte die al in de jaren zestig voor de voorlopers van de 3 en 5 Reeks. Het merk staat nu opnieuw voor een belangrijk kantelmoment en kondigt op de IAA in München met de Vision Neue Klasse een nieuw gamma aan. Dit prototype is een compacte sedan, maar er komen verschillende modellen op deze basis.
Nieuwe designtaal
Na de i Vision Circular (die vooral focust op materiaalrecyclage) en de i Vision Dee (digitale ervaring) is de Vision Neue Klasse al het derde concept dat vooruitblikt op de BMW-toekomst. “Het design van de Neue Klasse is typisch BMW en zo progressief dat het lijkt alsof we een modelgeneratie hebben overgeslagen”, zegt hoofdontwerper Adrian van Hooydonk. Het koetswerk heeft grote raampartijen en gladde oppervlakken.
Advertentie – lees hieronder verder
Zoek bijvoorbeeld niet naar portiergrepen: de deuren openen automatisch wanneer je met je hand aan de sensorzone komt. Nog een knap detail zijn de zwarte elementen in ‘E Ink’ onderaan de zijruiten, die oplichten wanneer je de auto nadert.
BMW Panoramic Vision
In het interieur introduceert BMW een nieuwe generatie van de iDrive-bediening. De Neue Klasse beschikt als eerste over de zogenaamde BMW Panoramic Vision, een donkere strook onderaan de volledige breedte van de voorruit die informatie toont aan alle inzittenden. Een nieuw soort head-updisplay dus, al is er daarboven ook nog een nieuw head-updisplay in 3D voor de bestuurder. Het centrale aanraakscherm heeft een originele vorm en wijzigt het beeldcontrast naargelang de lichtomstandigheden. Met een simpele swipe kun je trouwens elementen van het centrale scherm verplaatsen naar de BMW Panoramic Vision. Volgens BMW lijkt het interieur van de Vision Neue Klasse heel sterk op wat uiteindelijk in productie gaat.
Betere batterijen
Technologisch gebruikt de Neue Klasse de zesde generatie eDrive-technologie. Hiervoor kiest BMW nog altijd lithium-ionbatterijen. Nieuw zijn de ronde batterijcellen met een 20 procent hogere energiedichtheid dan de vroegere prismatische cellen. Het stroomverbruik zou er sterk op verbeteren. Een SUV van de Neue Klasse verbruikt zo’n 25 procent minder energie (tegenover de iX3), een sedan 20 procent (tegenover de i4). Met zijn systeem van 800 volt zou de Neue Klasse bovendien erg snel laden, tot wel 300 km in 10 minuten. Het rijbereik is nog niet bekend.
Zes modellen
We zijn alvast benieuwd naar het eindresultaat dat BMW over twee jaar voorstelt. Als eerste Neue Klasse-model staat een compacte elektrische sedan op het programma in 2025. In een tijdspanne van 24 maanden introduceert BMW maar liefst zes modellen van de Neue Klasse, waarvan de namen nog niet bekend zijn. Voor BMW is dit het startschot van de grootste investering in de geschiedenis van het bedrijf.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be