Hoe plaats ik de ideale advertentie?

Internet is uiteraard het medium bij uitstek om je auto te adverteren. Dat doe je gratis en het is bovendien de snelste en efficiëntste manier om zoveel mogelijk potentiële kopers te bereiken. Het ideale zoekertje uit je mouw toveren, dat is andere koek. Vaak wordt vergeten dat foto's en de beschrijving het enige raam vormen naar de auto in kwestie en hun belang geminimaliseerd.

Hoe plaats ik de ideale advertentie?

Belangrijk is dus de toevoeging van foto’s aan het zoekertje. Een gebrek hieraan, doet vermoeden dat je als verkoper iets te verbergen heeft en dan mag je het wel schudden. Zorg dus voor veel en scherpe foto’s van je volledig gewassen (!) auto en vergeet daarbij het interieur en de motor niet, op voorwaarde dat je deze ook netjes krijgt natuurlijk. Soms kan het interessant zijn om een professionele firma in te schakelen. Een tweedehandse auto die er als nieuw uitziet, wijst op een zorgzame verkoper en doet de neiging om over de prijs te onderhandelen verminderen.

Denk bij het nemen van de foto’s aan de verschillende hoeken, bepaalde (interieur)details én aan de achtergrond. Een auto ziet er op z’n knapst uit van meters boven de grond, maar ook vanuit kikkerperspectief oogt hij een pak appetijtelijker dan vanop gewone ooghoogte. Parkeer de auto bij voorkeur voor je garagepoort of met een neutrale achtergrond zoals een effen muur. Vermijd dat iemand gaat denken dat je de auto heel zijn leven langs de straatkant hebt geparkeerd.

Hou tot slot rekening met het zonlicht. Plaatjes die tussen 12 en 14 uur genomen worden, riskeren overbelicht te zijn, al loont het ook niet om te wachten tot het donker wordt. Neem in ieder geval zo veel mogelijk foto’s, honderden desnoods, zodat je achteraf op je dooie gemak een knappe galerij kan samenstellen. Je auto om de x-aantal foto’s van positie veranderen, kan ook wonderen doen.

Het zoekertje zelf

Een advertentie plaatsen is kinderspel, duurt niet lang via Autovlan en beperkt zich naast het toevoegen van foto’s tot het invullen van wat basisinformatie en eventueel een bijkomende informatiebox. Maak van dat laatste zeker gebruik om sterke punten in de verf te zetten. Dat het om een niet-rokersauto gaat bijvoorbeeld, dat je de eerste eigenaar bent, dat het onderhoudsboekje compleet is enzovoort.

Let ook zeker op je schrijfwijze en spelling. Fouten en nonchalantie doen afbreuk aan je zoekertje terwijl een helder, eventueel zelfs meertalig tekstje uitleg uitnodigend werkt.