Tweedehands auto’s Nederland
Citroen Xsara picasso 1.8I-16V DIFFÉRENCE
€ 1.000
Tweedehands - Essence - 168.080 km
3551 PROVINCIE UTRECHT
Opel Agila 1.2-16V ESSENTIA APK 04-2025
€ 1.250
Tweedehands - Essence - 100.133 km
2222 PROVINCIE ZUID-HOLLAND
Peugeot 308 308 1.6 VTI XS
€ 1.499
Tweedehands - Essence - 137.743 km
3900 PROVINCIE UTRECHT
Toyota Aygo AYGO 1.0-12V ACCESS
€ 1.900
Tweedehands - Essence - 73.654 km
8200 PROVINCIE FLEVOLAND
Volvo C30 1.6 D2 ADVANTAGE / AIRCO-ECC / ELEK. RAMEN / 17''
€ 4.450
Tweedehands - Diesel - 167.407 km
5268 PROVINCIE NOORD-BRABANT
Peugeot 5008 1.6 VTI ST PREMIERE 7P. AIRCO! CRUISE CONTROL! PAN
€ 4.450
Tweedehands - Essence - 114.945 km
6745 PROVINCIE GELDERLAND
Opel Corsa 1.0-12V ESSENTIA
€ 4.450
Tweedehands - Essence - 95.975 km
2722 PROVINCIE ZUID-HOLLAND
Renault Clio estate ESTATE 0.9 TCE ZEN NAVIGATIE | AIRCO | NL AUTO
€ 12.600
Tweedehands - Essence - 41.698 km
5443 PROVINCIE NOORD-BRABANT
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI SPORT&STYLE 4MOTION |PANO|LEDER|CAMERA|NAV
€ 12.800
Tweedehands - Essence - 73.339 km
5406 PROVINCIE NOORD-BRABANT
Skoda Fabia 1.2 TSI 62.000KM 1E EIG/AUTOMAAT *ALL-IN PRIJS*
€ 13.450
Tweedehands - Essence - 38.835 km
7961 PROVINCIE DRENTHE
Renault Kadjar 1.2 TCE ECC LM VELGEN LEDER NAVIGATIE CRUISE
€ 13.950
Tweedehands - Essence - 75.820 km
7821 PROVINCIE DRENTHE
Mercedes Citan 108 CDI TREKHAAK/ SIDE BARS/ AIRCO/ BLUETOOTH/ APK
€ 13.242
Tweedehands - Diesel - 52.183 km
5706 PROVINCIE NOORD-BRABANT
Suzuki Vitara VITARA 1.6 EXCLUSIVE
€ 13.995
Tweedehands - Essence - 65.243 km
1351 PROVINCIE FLEVOLAND
Dacia Lodgy 1.2 TCE LAURÉATE 5P., '12, NETTE EN LUXE AUTO MET
€ 5.950
Tweedehands - Essence - 100.490 km
5349 PROVINCIE NOORD-BRABANT
Jeep Patriot 2.4 SPORT ADVENTURE 3 MND GAR AIRCO CRUISE CONTROL
€ 7.750
Tweedehands - Essence - 83.959 km
5503 PROVINCIE NOORD-BRABANT
Peugeot Boxer MOTOR NIET 100%
€ 7.139
Tweedehands - Diesel - 166.083 km
7903 PROVINCIE DRENTHE
Mazda 2 1.3 GT-M LINE : DEALER ONDERHOUDEN
€ 7.950
Tweedehands - Essence - 83.694 km
2132 PROVINCIE NOORD-HOLLAND
Ford Fiesta 1.6 TITANIUM AIRCO PSENSOR LEDER 2 X SLEUTELS
€ 3.250
Tweedehands - Essence - 163.112 km
3752 PROVINCIE UTRECHT
Chrysler Pt cruiser cabriolet CABRIO 2.4I LIMITED AIRCO, CRUISE CONTROL, NAVIGAT
€ 3.744
Tweedehands - Essence - 69.218 km
3769 PROVINCIE UTRECHT
Ford Transit 2,2 TDCI 140 PK 9 PERSOONS 2011
€ 3.250
Tweedehands - Diesel - 152.235 km
8124 PROVINCIE OVERIJSSEL
Toyota Aygo 1.0 | 2008 | AIRCO | NAP | APK 15-06-2025
€ 3.750
Tweedehands - Essence - 88.234 km
8031 PROVINCIE OVERIJSSEL
Nederland
Sinds mei 2021 ligt de hoofdzetel van een van de grootste automakers ter wereld in Amsterdam. Stellantis N.V. is een autoconcern dat in 2021 ontstaan is door de vereniging van de Franse PSA Groupe en het Italiaans-Amerikaanse FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Stellantis verenigt zo vijftien automerken en vervoegt de Volkswagen Group, Toyota, de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, General Motors en de Hyundai Motor Group. De hoofdzetel van de automaker ligt dan wel in Nederland, maar de automerken worden vervaardigd in verschillende andere landen. Zo stelt Stellantis 300.000 medewerkers te werk in 130 landen. Aangezien overheden steeds meer de nadruk leggen op groene mobiliteit, ook in Nederland, zal Stellantis zich de komende jaren sterk focussen op de elektrificatie van het aanbod van de verschillende merken die deel uitmaken van het autoconcern. Op vlak van elektrificatie is Nederland trouwens een koploper. In 2020 was meer dan 25% van de nieuwe wagens die verkocht werden in Nederland elektrisch. Nederland is daarmee, samen met IJsland, Zweden en Noorwegen, koploper in Europa.
Nederland legt erg de nadruk op propere wagens. In Nederland wordt op een nieuwe wagen BPM – Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen – berekend. Dat gebeurt op basis van de CO2-uitstoot. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de BPM. De BPM is een éénmalige kost, maar die kan erg hoog oplopen. Misschien herinner je je nog het geval van een Ford Mustang Bullitt die in Nederland meer dan dubbel zo duur was dan in België. Terwijl de wagen in België net geen 53.000 euro kostte, moest er in Nederland bijna 122.000 euro voor worden neergeteld. Dat enorme verschil in prijs werd veroorzaakt door de BPM.
Naast de BPM moeten Nederlanders trouwens ook gewoon BTW betalen op een auto. Net als in België ligt die op 21%. Natuurlijk zijn niet al de gevallen zo extreem als bovenstaand voorbeeld, al kan over het algemeen wel gesteld worden dat auto’s in Nederland duurder zijn dan in België. Afhankelijk van het type wagen kan dat gaan van enkele duizenden tot enkele tienduizenden euro’s, zoals het voorbeeld van de Ford Mustang Bullitt. De BPM kan verklaren waarom compactere wagens en stadsauto’s het over het algemeen beter doen in Nederland dan in België. Gelukkig voor de Nederlanders doen autofabrikanten erg hun best om de CO2-uitstoot te verlagen. Er zijn trouwens ook modellen die in Nederland voordeliger zijn dan in België. Het gaat dan voornamelijk om hybride of elektrische auto’s.
Zoektocht op de Nederlandse markt
Je vraagt je waarschijnlijk af of het wel de moeite loont om op de Nederlandse markt naar een tweedehands auto te zoeken. Het kostenplaatje lijkt namelijk niet meteen een goede reden om over de grens te kijken. Een nieuwe of tweedehands auto neemt altijd een grote hap uit je budget. Het klopt dat auto’s in België over het algemeen goedkoper zijn en dat je geen voordeliger BTW-tarief geniet door een tweedehands auto in Nederland te kopen, wat bijvoorbeeld wel het geval is wanneer je een tweedehands auto koopt in Duitsland, Frankrijk of Luxemburg. Maar net omdat een auto met zo’n grote kost gepaard gaat, kan het de moeite waard zijn om ook Nederland mee te nemen in je zoekopdracht. Wie weet is de wagen die jij zoekt net wel goedkoper bij onze Noorderburen. Of ben je een grote autoliefhebber en ben je op zoek naar een specifiek model in een heel specifieke uitvoering? Ook dan heb je meer kans om de wagen te vinden door ook in Nederland te zoeken. Nederland is namelijk een stuk groter dan België met ook een (tweedehands) automarkt die groter is dan die van ons eigen land.
Een tweedehands auto kopen in het buitenland is extra spannend. Gelukkig loop je in Nederland niet tegen een taalbarrière aan, waardoor je gemakkelijk kan onderhandelen, extra informatie kan vragen en alle documenten gemakkelijk te verstaan zijn. Dat geeft alvast een extra geruststelling. Daarnaast is het goed om te weten dat Nederland een soortgelijk systeem heeft als de Belgische Car-Pass. De Belgische Car-Pass is een document dat bij de aankoop van een tweedehands auto wordt meegegeven aan de koper. Het document geeft een overzicht van de kilometerhistoriek van de tweedehands wagen die je net gekocht hebt, zodat fraude gemakkelijk opgespoord kan worden. Jammer genoeg hebben nog niet alle landen een systeem zoals Car-Pass, waardoor de Car-Pass pas wordt ingevuld vanaf de datum van inschrijving van het voertuig in België. Wanneer je een occasie uit het buitenland importeer, zal je dus nog geen Car-Pass krijgen en moet je zelf goed opletten of er geen fraude is gebeurd met de kilometerstand. In het buitenland worden Belgische tweedehands auto’s net als betrouwbaar ervaren door de Car-Pass. Nederland houdt de gegevens van voertuigen ook bij. Die worden gekoppeld aan de nummerplaat van de wagen. Wanneer je de nummerplaat van een Nederlandse wagen kent, kan je gemakkelijk online een check doen. Die check wordt aangeboden door de RDW, de Dienst Wegverkeer, en bevat naast algemene info over het voertuig ook informatie over het onderhoud, eventuele schade en de kilometerstanden.
Heb je in Nederland een tweedehands auto gevonden en ben je van plan om die te importeren? Dan is aangeraden om de RDW kentekencheck uit te voeren voor je de verkoop rond maakt. Dankzij die RDW kentekencheck geniet je van dezelfde zekerheid die je in België hebt dankzij de Car-Pass. Het Belgische Car-Pass en de Nederlandse RDW hebben trouwens een samenwerking. Voor een auto die uit Nederland geïmporteerd werd en in België werd ingeschreven, kan Car-Pass bij de RDW de kilometerstanden opvragen en op het Car-Pass documenten tonen. Op die manier is de Car-Pass toch volledig. Dat is een voordeel ten opzichte van de import van tweedehands auto’s uit andere landen.
Waar starten met je zoektocht?
Je zoektocht naar een tweedehands auto in Nederland kan op dezelfde manier starten als in België: gewoon online! Tenzij je aan de grens woont, is het grote verschil dat de verkoper een eind van je weg woont en het dus niet evident is om de wagen zomaar even te gaan bezichtigen. Daarom is het net handig dat je dezelfde taal spreekt als de verkoper en al via mail en telefoon kan praten over de wagen. Stel al je vragen op voorhand en ga pas ter plaatse kijken als je bijna helemaal zeker bent dat je de tweedehands auto wilt kopen. Op die manier vermijd je onnodige verplaatsingen en de kosten die daaraan verbonden zijn.
Weet trouwens dat wanneer je een tweedehands auto koopt in Nederland en van plan bent er zelf mee naar huis te rijden, je een tijdelijke nummerplaat en verzekering moet aanvragen. Eenmaal in België, moet de wagen worden aangegeven bij de douane met behulp van de aankoopovereenkomst of -factuur. Daarna kan je je occasie uit Nederland verzekeren en inschrijven bij de DIV.