Tussen 2009 en 2013 verloren 582 personen het leven op onze snelwegen, het ging om 521 ongevallen. Deze ongevallen op de snelweg blijken ook ernstiger van aard dan die op de rest van het wegennet. Op de snelweg gebeuren slechts 7% van de ongevallen met letsel maar ze zijn wel verantwoordelijk voor 16 % van de doden.
Gedurende de periode van de studie telden we 247 dodelijke ongevallen in Wallonië en 269 in Vlaanderen. In verhouding tot de lengte van ons snelwegennet gaat het om 32 doden per 100 km snelweg in het Zuiden en 29 voor het Noorden. In Wallonië zien we een dalende tendens, in Vlaanderen zijn de cijfers stabiel.
Aan de basis van deze doden ligt meestal een menselijke fout. Het BIVV haalt ook aan dat de densiteit op ons wegennet erg groot is. Bovendien zijn er zeer veel op- en afritten en is er niet overal een centrale middenberm. Verder dragen veel inzittenden (1 op 2 vooraan en 70 % van de inzittenden achteraan!) geen gordel. Ook alcohol en snelheid vormen belangrijke risico’s.
Verandert deze informatie uw mening over de mogelijke opheffing van een snelheidsbeperking op gedeelten van de Belgische snelwegen ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be