Charleroi gaat dan toch (nog) geen vervuilende auto’s verbieden

De stad Charleroi wilde de meest vervuilende auto’s voor 2023 uit haar straten bannen. Uiteindelijk krabbelt de overheid terug en zal ze de regionale kalender volgen.

Gepubliceerd op 7 januari 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Charleroi gaat dan toch (nog) geen vervuilende auto’s verbieden

De stad Charleroi heeft grote ambities. Inderdaad, in de afgelopen jaren is de metropool begonnen met grote verfraaiingswerkzaamheden van het stadscentrum en de omliggende buurten om de levenskwaliteit van de inwoners te verhogen. Met dit in gedachten wilde de stad ook Wallonië voor zijn door vervuilende voertuigen reeds uit het centrum te weren. Logisch, want het is aangetoond dat voertuigen van voor 2010 veel fijnstof uitstoten, wat uiteraard de algemene gezondheid van de bevolking schaadt.

Het Gewest heeft een tijdschema gepland voor de uitfasering van de meest vervuilende voertuigen vanaf 2023. Deze kalender loopt door tot 2030, wanneer alleen nog Euro 5 en 6 benzinevoertuigen zijn toegestaan. Het zijn dus vooral de dieselvoertuigen die in het vizier genomen worden. Al in 2020 mochten steden echter strengere regels op dit vlak invoeren dan het Gewest. Net als Namen en Eupen (maar die dat uiteindelijk niet deden gezien de lage impact) was Charleroi zeer geïnteresseerd in het vervroegen van de deadline.

Verandering van aanpak

charleroi-tec-tram

In Charleroi werd verwacht dat het verbod eerder van kracht zou worden. Maar dat zal dus niet het geval zijn en de twee jaar die gewonnen hadden kunnen worden, zullen er uiteindelijk ook niet komen. De stad voert aan dat deze twee jaar slechts symbolisch zijn en dat ze zich liever richt op motivatie dan op verbod. Daarom maakt de stad er ook een erezaak van om de infrastructuur en de middelen voor de zachte mobiliteit te ontwikkelen.

Advertentie – lees hieronder verder

Zo bevindt het stadscentrum zich al in een Zone 30, is er ook een project Bus à Haut Niveau de Service (BHNS), een tramdienst die verder uitbreidt en een specifieke weginfrastructuur voor voetgangers en fietsers. De stad bestudeert ook nog de invoering van deelfietsen en deelsteps.

Al deze initiatieven zijn lovenswaardig en hebben zich weliswaar in recordtijd ontwikkeld, maar het is duidelijk dat ze nog verder moeten gaan, aangezien Charleroi met grote verkeersproblemen kampt om de stad vanuit de buitenwijken te bereiken.

Daarnaast behoudt de stad een belangrijke industriële activiteit die veel CO2 en luchtverontreinigende stoffen uitstoot. Het zou dus waarschijnlijk in het algemeen belang zijn geweest om de eliminatie van de meest vervuilende auto’s te bevorderen. Maar dat wordt dus uitgesteld.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.760 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.760 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.