Diesel

LEZ strenger vanaf 1 januari 2022: een overzicht

De lage-emissiezones verstrengen hun normen steeds verder. Zo verbiedt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vanaf 1 januari 2022 Euro 4-diesels in de 19 gemeenten. Wie zich er toch in waagt vliegt vanaf 1 april op de bon en mag een boete van 350 euro betalen. Een overzicht van de LEZ-regels in de belangrijkste Belgische steden.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 15 dec. 2021 | Leestijd: 4 min

Het doel van een lage-emissiezone of LEZ is de meest vervuilende voertuigen uit de stadskern te weren om op die manier een gezondere leefomgeving te creëren voor de stadsbewoners. In ons land zorgde Antwerpen voor de primeur door vanaf 1 januari 2017 het gebied binnen de Ring tot lage-emissiezone uit te roepen.

Een jaar later volgde Brussel dat meteen het hele Hoofdstedelijk Gewest een uitstootbeperking oplegde. En in 2020 riep ook Gent het gebied binnen de stadsring uit tot lage-emissiezone.

Advertentie – lees hieronder verder

De naleving ervan wordt gecontroleerd door intelligente ANPR-camera’s die de nummerplaten scannen van alle voertuigen die de lage-emissiezones binnenrijden. En bij overtreding worden op basis van die data boetes uitgeschreven, waar aanvankelijk heel wat onoplettende bestuurders zich door lieten vangen.

Overal strengere normen

De normen worden ook stelselmatig strenger, zodat je vanaf 1 januari 2022 zowel in Antwerpen, Brussel als Gent het centrum nog enkel mag inrijden met een dieselwagen met de Euro 5-norm of hoger en een Euro 2 benzinewagen of recenter. In al deze steden zijn zogenaamde dagpassen voorzien voor occasionele bezoekers met een ouder voertuig. In deze steden worden vooral de oudste dieselvoertuigen geviseerd, omdat ze meer luchtverontreinigende en ongezonde stoffen uitstoten, zoals koolstofdioxide en roetdeeltjes.

Wat zijn de regels in de verschillende LEZ’s?

LEZ

LEZ Brussel

Welke voertuigen zijn toegelaten?

Vanaf 1 januari 2022 zijn voertuigen toegelaten:

– Op benzine, LPG, CNG vanaf Euro 2

– Op diesel vanaf Euro 5

De volgende verstrenging gaat in op 1 januari 2025.

Is een dagpas mogelijk?

Ja, een dagpas kost €35 per dag en mag maximaal 8 keer per kalenderjaar en per voertuig aangekocht worden.

Wat zijn de boetes?

Een boete kost €350 en geldt voor 3 maanden.

Voor 2022 is voorzien dat de voertuigen die vanaf dat jaar onder het verbod vallen, pas vanaf april 2022 beboet zullen worden. Er is een overgangsperiode van drie maanden vastgesteld, waarin overtreders alleen een waarschuwing krijgen.

LEZ Antwerpen

Welke voertuigen zijn toegelaten?

Tot en met 31 december 2024 zijn voertuigen toegelaten:

– Op benzine, LPG, CNG vanaf Euro 2

– Op diesel vanaf Euro 5 (en Euro 4 na betaling van 365 euro per jaar)

Is een dagpas mogelijk?

Ja, een dagpas kost €35 per dag en mag maximaal 8 keer per kalenderjaar en per voertuig aangekocht worden.

Wat zijn de boetes?

Een eerste overtreding kost €150, de tweede binnen de 12 maanden €250 en vanaf de derde moet steeds €350 betaald worden.

LEZ Gent

Tot en met 31 december 2024 zijn voertuigen toegelaten:

– Op benzine, LPG, CNG vanaf Euro 2

– Op diesel vanaf Euro 5 (en Euro 4 na betaling van 345 euro per jaar)

Is een dagpas mogelijk?

Ja, een dagpas kost €35 per dag en mag maximaal 8 keer per kalenderjaar en per voertuig aangekocht worden.

Wat zijn de boetes?

Een overtreding kost €150.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon