Het voorbije jaar werden op Chinese bodem ongeveer dubbel zo veel wagens geassembleerd dan in Europa zodat China met voorsprong de belangrijkste automarkt ter wereld is geworden. Met een volume van 18 miljoen gebouwde voertuigen is de markt qua productieaantal aanzienlijk groter dan die op het Oude Continent, ze is zelfs groter dan de Amerikaanse markt. In 2013 werden in Noord-Amerika ‘slechts’ 7 miljoen vierwielers gebouwd. Dat cijfer is nog sprekender als we er bij vertellen dat het ook de Amerikaanse, de Canadese en de Mexicaanse productie omvat.
Hoewel de Chinese markt zich iets minder dynamisch ontwikkelt dan enkele jaren geleden, blijft ze gestaag groeien. Als je het potentieel bekijkt aan nieuwe klanten, wordt duidelijk dat dit niet meteen zal veranderen. Wat meer is, de constructeurs die reeds op de Chinese markt actief zijn, zien ook dat het interessant is om een joint-venture met een plaatselijke constructeur aan te gaan om ter plekke te kunnen produceren. Men kan makkelijk inspelen op de plaatselijk noden en het is interessanter dan voertuigen te importeren.
De markt is ook en vooral interessant omdat de meeste consumenten voor het eerst een wagen kopen. Het is nog een echte groeimarkt en geen vervangmarkt wat het potentieel verhoogt …
Denkt u dat China nog lang de grootste autoconstructeur zal blijven ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be