Actualiteit

Chinezen zijn erg gevoelig voor merkimago!

Geschreven door | 08/12/2014

China is voor Europese autoconstructeurs sinds enige tijd het nieuwe Eldorado. Vanaf 2016 zal dit voor de premiumspelers in de autosector zelfs de belangrijkste afzetmarkt worden. Dat blijkt uit een recente studie van Hurun Research. De studie stelt dat constructeurs van luxemodellen absoluut rekening moeten houden met dit nieuwe gegeven.

Hurun Research Institute baseert zich op diverse indicatoren die vandaag al duidelijk zijn. Zo zal de Chinese markt van luxewagens medio 2016 al groter zijn dan die in de Verenigde Staten. Die cijfers kan je afleiden uit de actuele verkoopcijfers maar evenzeer uit het aantal Chinese ondernemers wiens zaken steeds beter gaan.

Volgens de studie zijn deze ondernemers bereid om flink wat geld te investeren in hun wagen. Voor hen is het immers een belangrijk onderdeel van hun sociale status. Mercedes-Benz is een van de meest gegeerde merken. Alles heeft ook hier te maken met imago en vooral met het inkomen.

De studie van Hurun Research Institute geeft ook aan dat de gemiddelde leeftijd van de kopers  33 jaar is en dat hun gemiddeld jaarlijks inkomen 128.367 euro bedraagt. Voor de allerrijksten is Mercedes de eerste keuze. De minder gefortuneerde consumenten nemen genoegen met Infiniti. Audi is dan weer het merk voor de hoge functionarissen terwijl BMW vooral wordt gesmaakt door de “nieuwe rijken”. Cadillac doet het dan weer goed bij de hogere kaderleden.

Vindt u dat deze associaties vergelijkbaar zijn met de Belgische situatie ?

Trefwoorden

Lees ook

Vind vandaag nog uw auto

Auto's