Met deze studie brengt de NGO aan het licht dat voor personenwagens het verschil tussen het aangekondigde verbruik van de modellen en de realiteit is gestegen van 8% in 2001 tot 31% in 2013. Dit aangekondigde verbruik werd bekomen via homologatietests volgens de NEDS-norm. Oeps…
Volgens de organisatie nemen de constructeurs deel aan deze tests met voertuigen die speciale brandstoffen, banden met een te hoge druk en lichtere vijfversnellingsbakken gebruiken.
De met de vinger gewezen merken zijn Mercedes-Benz, BMW en Ford. Zo zouden de modellen uit 2013 van Mercedes maar liefst 38% meer verbruiken dan het aangekondigde verbruik, terwijl bij BMW en Ford een respectievelijk meerverbruik van ongeveer 32,5% en 32% werd genoteerd.
Daarom dringt de NGO erop aan snel de NEDC-norm te vervangen door de WLTP-norm. Want als de kloof tussen de tests en de realiteit blijft toenemen, zullen de voertuigen in Europa tegen 2021 gemiddeld geen 95 g/km CO2 uitstoten, maar wel 142 gram, althans in het echte leven.
En denkt u dat de constructeurs sjoemelen met de voorstelling van hun verbruikscijfers?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be