Actualiteit

De 24 Uren Karting van Francorchamps 2015

Geschreven door Communiqué Presse | 23/08/2015

In amper twee edities hervonden de 24 Uren Karting van Francorchamps hun plaats als niet te missen wedstrijd voor alle aanhangers van deze discipline. Eén week na de Grote Prijs van België Formule 1, wordt Francorchamps de Belgische – of zelfs Europese- hoofdstad van de vrijetijdscompetitie. “Voor het derde jaar op rij staan we aan het hoofd van deze wedstrijd, en we willen nog beter doen dan in 2014”, verteltPatrick Van Billoen. “Niet alleen gaan we de kleine details verbeteren om de organisatie beter te verzorgen, maar we zouden ook een beter gevulde startgrid moeten hebben dan het afgelopen jaar. Er zijn nog wel enkele plaatsen vrij maar het is niet uitgesloten dat we compleet vol zitten tijdens het laatste weekend van de maand augustus. En buiten de kwantiteit zal ook de kwaliteit op de afspraak zijn!”.

Gesterkt door het succes van de voorgaande jaren zal One Day Karting opnieuw de volledige rechtstreekse uitzending van de wedstrijd op video (en beschikbaar via internet) op poten zetten. Maar er zijn ook de randanimaties die de goedkeuring van het publiek konden wegdragen in 2014. Eén gegeven heeft de organisatie niet in handen en dat is … het weer! Maar na een editie 2014, die alle records brak bij de pluviometers, is men geneigd om te zeggen dat de zon dit jaar wel van de partij moet zijn. 

Privé-karts: verstoort PGKZ het feestje?

Even herhalen dat dit jaar twee categorieën worden voorgesteld. Maar zoals in de twee vorige edities moet de overwinning in het algemene klassement worden gezocht bij de privé-karts. Zij dienen zich verplicht te schoeien met profielloze slicks en uitgerust met een viertakt injectiemotor, zijn deze machines beperkt in hun prestaties door een gereglementeerde maximale hoeveelheid benzine die ze mogen verbruiken tijdens deze 24 uren.

De grote nieuwigheid in 2015 bij de privé-karts, is de “Arrive and Drive” formule die zijn opwachting maakt, met de fameuze PGKZ karts van Paolo Gagliardini. We zagen ze al in 2014 in deze wedstrijd in een versie die lichtjes was aangepast voor dit type race, maar ondertussen zijn de PGKZ wel geëvolueerd. Ze zijn beter betaalbaar en betrouwbaarder geworden, en ze kunnen hun zeg hebben in de wedstrijd. Meerdere teams zetten in op deze machines met versnellingsbak om hun naam op het palmares te krijgen. Tegenover deze nieuwe wapens zijn er teams die blijven vertrouwen in hun beproefde mechaniek. De tweemotorige karts, in elkaar gestoken in Teeside, Engeland, blijven bij twee opeenvolgende overwinningen. Om dit aureool van onoverwinnelijkheid te behouden kan tuner Martin Lucas rekenen op Fabio Paoleschi, de zevenvoudige winnaar van deze dubbele etmaalrace. De man uit Verviers zal worden vergezeld van zijn vertrouwde teamgenoten: Kevin Caprasse, Romano Franssen, Simon Delvenne en Cédric Bollen. Een ijzersterk kwartet! Maar Pascal Gavage, vorig jaar winnaar in de klasse RT8, zal hen het leven zeker niet makkelijk willen maken en hij scherpt in de coulissen nu al zijn messen… En dan zijn er nog andere teams die de vruchten van hun eigen voorbereidingen zullen presenteren. Dat belooft alvast!

Biz bimoteurs: met gelijke wapens

Zoals gewoonlijk is de andere tweemotorige categorie voorbehouden aan de teams van het Engelse bedrijf Biz. Nieuw hier is de versie “Le Mans” die zeker zal bevallen aan de rijders met de lichtelijk betere prestaties en een verhoogd rijplezier. Ieder beschikt hier over identiek materiaal en de strijd om de overwinning belooft dan ook bijzonder interessant te worden. We weten dat “de Mévius Motorsport” zijn titel opnieuw op het spel zal zetten met een ploeg die gebouwd is rond rallyrijder Ghislain de Mévius. Zij zullen staan tegenover een tiental echte podiumkandidaten (waaronder enkele buitenlandse combinaties zoals de Duitsers van Euroracing en ook een team met een 100% vrouwelijke bezetting). Er blijven nog een handvol karts over waarvan de bezetting nog moet worden ingevuld…

Trefwoorden

Lees ook

Vind vandaag nog uw auto

Auto's