Het “eCall”-systeem zal na een ongeval de hulpdiensten automatisch of manueel opbellen. De hulpdiensten ontvangen gegevens waaruit de ernst van het ongeval kunnen afleiden om te weten welk interventieteam ze moeten sturen. In die data zit uiteraard ook de plaats van het ongeval, de brandstof waarop de wagen rijdt en het aantal inzittenden.
Volgens specialisten kan men met dit systeem op de wegen van de Europese Unie het aantal jaarlijkse verkeersdoden met 10 % terugdringen. Men kan ook de ernst van de opgelopen blessures met 10 tot 15 % verminderen in de 28 lidstaten. Er zijn ook negatieve kanten aan deze technologie. Tegenstanders vrezen voor misbruiken op vlak van privacy en voor te veel controlemogelijkheden.
Praktisch gezien moet de eigenaar van een nieuwe wagen enkel over een SIM-abonnement bij een mobiele telefoonoperator beschikken om gebruik te kunnen maken van deze service. Dit automatisch oproepsysteem moet in alle nieuw verkochte personenwagens en lichte vrachtwagens beschikbaar zijn vanaf 31 maart 2018.
Wat denkt u van deze “eCall”-technologie die vanaf 2018 wordt verplicht ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be