Actualiteit

Extra dieselbelasting is criminele maatregel !

De nieuwe regering van Charles Michel neemt een hele reeks beleidsmaatregelen en een aantal daarvan stuiten op flink wat onbegrip bij automobilisten. De nieuwe maatregelen slaan vooral op de dieselprijs en zijn gelinkt aan verkeersveiligheid. De centrumrechtse coalitie motiveert haar maatregelen omdat ze de volksgezondheid ten goede komen. Anderzijds wil de regering het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tegen 2020 met de helft verminderen.

| Gepubliceerd op 14 okt. 2014 | Leestijd: 4 min

Wat diesel betreft, slaat de regering de bal helemaal mis. Net zoals het gros van de Belgische bevolking is “Michel 1”, wat zo wordt de nieuwe beleidsploeg genoemd, niet op de hoogte van de jongste ontwikkelingen op vlak van benzinemotoren. Door hun rechtstreekse brandstofinspuiting stoten ze veel meer fijne roetdeeltjes uit dan de huidige dieselmotoren. Cijfers van het NFWO (Nationaal Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek) tonen aan dat fijn stof jaarlijks verantwoordelijk is voor 5.000 tot 10.000 doden. Het is dus al te gek, zelfs crimineel, om benzine te bevoordelen tegenover diesel. Het lijkt er alvast op dat de regering dat weldegelijk van plan is. Een verhoging van vijf cent per liter aan de pomp brengt de Staat jaarlijks 100 miljoen euro op. Deze opbrengsten zijn de echte drijfveer achter de beslissing …

Anderzijds wil men het aantal verkeersdoden verminderen (om de doden, veroorzaakt door het extra fijn stof van de benzinemotoren, te compenseren !?). Daarom krijgt de politie extra middelen om verkeersagressie aan het stuur en gevaarlijk rijgedrag in te dijken. Verder worden de alcohol-, drugs- en snelheidscontroles opgevoerd.

Advertentie – lees hieronder verder

Vreest u voor uw gezondheid nu de overheid benzinewagens gaat aanmoedigen ?

Antwoord van de auteur :
” Hallo, als auteur van dit artikel ben ik blij dat het onderwerp zoveel reacties losweekt. Het bewijst dat er maar heel weinig mensen op de hoogte zijn van de fijn stof problematiek die de jongste generatie benzinemotoren veroorzaakt. Toegegeven, ook oudere diesels zijn een catastrofe voor de volksgezondheid maar de jongste generatie benzinemotoren blijkt erger te zijn. Feit is is dat men vandaag consumenten richting benzine stuurt op een ogenblik dat constructeurs de emissieproblemen met euro 6 dieselmotoren eindelijk onder de knie hebben. Het is dus meer dan ooit zaak dat mensen die dit probleem verwaarlozen, zich eerst grondig informeren. Aanvankelijk, vond ik het zelf ook ongeloofwaardig. Ik heb evenwel de vraag voorgelegd bij de betreffende constructeurs en geen enkel merk kon de onrustwekkende cijfers waarover ik beschik, ontkennen. Als ik vandaag vanuit het oogpunt van volksgezondheid moet kiezen tussen een euro 6 dieselmotor of een euro 6 benzineversie, ga ik resoluut voor de diesel. En toch was ik een van de eersten die de problematische emissie van dieselmotoren destijds heeft aangekaart. Ik vind het ook een schande dat men deze brandstof jarenlang heeft gepromoot, vooral voor stadswagens. We zullen daar nog lang de prijs voor betalen. Maar laat dat geen reden zijn om vandaag een nog grotere fout te maken ! In elk geval bedankt voor uw talrijke reacties.”

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon