Automarkt

Aartsrivalen Nissan en Honda slaan de handen in elkaar

In plaats van elkaar vliegen af te vangen, gaan de Japanse constructeurs Nissan en Honda samenwerken voor de ontwikkeling van elektrische auto’s. Opmerkelijk, niet alleen omdat ze concurrenten zijn, maar ook omdat ze eigenlijk al met twee andere partners aan de rol zijn.

Piet Andries | Gepubliceerd op 22 mrt. 2024 | Leestijd: 6 min

De elektrische transitie zet alle gevestigde verhoudingen in de auto-industrie op zijn kop. Vanuit Amerika leidt Tesla, nog steeds een relatief jong merk, de cadans van de stekkerbeweging – het merk maakt met de Model Y de bestverkochte auto ter wereld – en uit het Oosten wordt een invasie gevreesd van Chinese merken die vooruitstrevende batterijtechnologie aan budgetvriendelijke prijzen weten te koppelen.

De Japanners van hun kant zijn geen grote fans van elektrisch rijden, omdat het in hun sterk verstedelijkte land moeilijker is om genoeg laadinfrastructuur uit te rollen. De nationale automerken hebben daardoor achterstand opgelopen en moeten alles uit de kast halen om de trend bij te benen, ook al verkeert die momenteel in een dipje.

Advertentie – lees hieronder verder

Einde aan de rivaliteit?

Honda en Nissan, twee van Japans grootste autofabrikanten, hebben besloten hun hitsige rivaliteit aan de kant te zetten en samen te werken op het gebied van elektrische voertuigen (EV’s), inclusief technologie voor componenten en software. Dit partnerschap is een strategische zet om de concurrentie bij te benen, maar ook om in tweedracht makkelijker in te zetten op de technologie van de volgende generatie, met onder andere vastestofbatterijen.

De baas van Honda, Toshihiro Mibe, zei: “We zitten krap in tijd en moeten snel zijn. Om in 2030 in een goede positie te zitten, hebben we nu een beslissing nodig.” Hij werd bijgestaan door de CEO van Nissan, Makoto Uchida: “Opkomende spelers zijn zeer agressief en maken op ongelooflijke snelheid terrein. We kunnen de concurrentie niet winnen zolang we vasthouden aan conventionele wijsheid en een traditionele benadering.”

Niet genoeg budget

Nissan en Honda erkennen dus dat alleen door het combineren van hun krachten, ze kunnen hopen op het verminderen van ontwikkelingskosten in de snel groeiende EV-markt, waarin ze zijn achtergebleven door lagere productiebudgetten en snellere innovatie in China. Bovendien kan geen van beide bedrijven terugvallen op genoeg geldreserves om de investeringen zelf te dragen. Tesla heeft genoeg cash om tot 40% meer te spenderen aan ontwikkeling dan Honda, bij Nissan is de kasstroom op dit moment zelfs negatief.

Maar de nood is hoog, want dat Amerikaanse Tesla domineert de wereldwijde EV-markt met een aandeel van 19,3%, gevolgd door een sterk klimmend BYD uit China, met 16%. Ondanks dat Nissan de eerste massa-geproduceerde EV lanceerde, de Leaf in 2010 (foto boven), bedraagt het gezamenlijke marktaandeel in nulemissie-auto’s met Renault en Mitsubishi slechts 3,2%, en Honda’s aandeel is zelfs nog kleiner met 0,2%. Een habbekrats.

Andere partners

Dat ‘gezamenlijke aandeel’ staat daar niet toevallig, want Nissan zit nog steeds in een verwaterde alliantie met Renault en Mitsubishi. De Fransen zijn hun eigen weg ingeslaan voor het ontwikkelen en vermarkten van elektrische modellen, door de oprichting van de dochteronderneming Ampère. Nissan was wel uitgenodigd door Renault om deel te nemen, maar besloot voorlopig anders omdat het de jaren van teveel Franse inmenging een halt wil toeroepen.

Ook Honda ging al samenwerkingen aan met andere bedrijven binnen zijn elektrificatiestrategie. Zo heeft het met elektronicagigant Sony een apart merk opgericht dat luistert naar de naam Afeela, en het sloot met General Motors (GM) een deal om samen elektrische SUV’s in de showroom te zetten. De enkel in Amerika beschikbare Prologue is het eerste kindje van dat huwelijk.

Maar ook die entente loopt niet over rozen. De overeenkomst voorzag onder meer in een familie van betaalbare compacte cross-overs op batterijen, die een miljoenenproductie moest opleveren, maar die is weer in de ijskast beland. Beide merken zetten hun samenwerking wel nog verder voor brandstofcellen en zelfrijdende taxi’s. Honda en Nissan zijn trouwens niet de enige die met meerdere partners in zee gaan. Naast een bestaand partnership met Ford, praat Volkswagen met Renault over de ontwikkeling van een 20.000 euro kostende EV.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon