Automarkt

Belgen kopen oudere tweedehandswagens

De automarkt herstelde zich in 2024. Niet alleen de nieuwe auto’s, maar ook de tweedehandsmarkt. Toch zien we een gedragsverandering: Belgen kiezen steeds vaker voor oudere tweedehandswagens.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 24 apr. 2024 | Leestijd: 4 min

Begin 2024 kleuren de cijfers van de automarkten weer groen na enkele moeilijke jaren en een zwak herstel. Traxio, de federatie van mobiliteitsprofessionals, noteerde een stijging van 6% in maart en 9% in het eerste kwartaal, goed voor een totaal van 185.441 ingeschreven tweedehandswagens. Het gaat vooral om particulieren (90% van de kopers).

Hoewel de tweedehandsmarkt goed draait, lijken de aankoopgewoontes veranderd. Autohandelaars stellen vast dat Belgen steeds vaker kiezen voor oudere wagens met een iets hogere kilometerstand. Uiteraard ligt de prijs van deze auto’s ook lager. Maar waarom deze gedragsverandering?

Advertentie – lees hieronder verder

Meer dan 100.000 km

Volgens een onderzoek van La Dernière Heure kochten kopers enkele jaren geleden graag een auto met minder dan 100.000 km op de teller. Maar dit is niet langer het geval. Automobilisten kiezen nu vaker voor een auto met 120.000 of zelfs 150.000 km, die goedkoper is in aankoop. Bovendien lijken auto’s die al zes of zeven jaar oud zijn kopers niet langer af te schrikken, in tegenstelling tot enkele jaren geleden. Lage-emissiezones zijn ook geen reden tot bezorgdheid: kopers van deze auto’s zeggen dat ze niet veel rijden en niet naar de grote steden gaan waar deze strenge emissievoorwaarden gelden.

2148959697

Traxio stelt hetzelfde vast. Uit de cijfers blijkt dat de gemiddelde leeftijd van de auto’s in ons wagenpark voortdurend stijgt. Vandaag is de gemiddelde leeftijd bijna 10 jaar. De particulieren doen het vaakst een beroep op deze markt, aangezien zij jaarlijks maar 30% van de nieuwe auto’s kopen. De mediaanleeftijd van een tweedehandswagen is nu 7 jaar en 11 maanden, tegenover 6 jaar zo’n dertig jaar geleden, aldus Traxio.

Meerdere redenen voor oudere wagens

Er zijn verschillende verklaringen voor deze gedragsverandering. Ten eerste weegt de economische situatie op de gezinnen en hun bestedingen. De crisis en de torenhoge inflatie van de afgelopen maanden hebben de koopkracht verminderd, net als de hoge rente op consumentenkredieten, waaronder autoleningen. Kopers nemen liever een kleine lening dan een grote, vooral in onzekere tijden. Sommigen financieren hun aankoop helemaal zelf en willen minder uitgeven aan de auto.

Een ander fenomeen is dat particulieren hun auto’s langer hebben gehouden door de covidcrisis en omdat nieuwe auto’s een tijd moeilijk beschikbaar waren. Daardoor zijn bepaalde auto’s die nu op de tweedehandsmarkt verschijnen ouder dan normaal.

Ook qua kilometerstand tonen de cijfers een verandering: terwijl de gemiddelde kilometerstand van tweedehandsauto’s in 2021 volgens Car-Pass nog 104.853 km bedroeg, is die gestegen naar 105.985 km. Het aandeel jonge tweedehandswagens met minder dan 50.000 km op de markt is dan weer gedaald: 28,3% in 2023, tegenover 29% in 2021. Car-Pass geeft ook aan dat 12,2% van de verkochte tweedehandswagens meer dan 200.000 km op de teller heeft, terwijl 38,2% ouder is dan tien jaar.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon