Afgelopen mei kondigde de Volkswagen Groep aan dat het merk Seat in 2030 zou verdwijnen door te lage verkoopcijfers. Toch voor de auto-gedeelte, aangezien het merk nog gebruikt zou worden voor mobiliteitsproducten. Enkel het merk Cupra zou blijven bestaan. Een mislukking dus voor het Spaanse merk, dat in de jaren 1990 werd overgenomen door de Duitse gigant en een indrukwekkende groei doormaakte tot het begin van de jaren 2000. Toen begon de briljante ontwerper Walter de Silva (verantwoordelijk voor de Alfa 156 en verschillende prachtige Audi-modellen) zich te bemoeien met de stijl en zich te beperken tot knip-en-plakwerk tussen alle modellen – wat het begin van het einde werd.
Omdat het merk geen comeback kon maken in de verkoop, nam Volkswagen vorig jaar zelf ontslag en kondigde aan dat het gedaan was met Seat: na 2030 zou Seat zich uitsluitend richten op nieuwe vormen van mobiliteit “die jongeren nodig hebben, zoals delen, abonnementen en micromobiliteit“. Een echt miserabel einde.
Ommezwaai
Behalve dat deze sombere plannen (al) zijn veranderd, volgens onze collega’s van Autocar, die zich baseren op verklaringen van een regionale leidinggevende van Seat en Cupra. Een interne bron dus, en hopelijk betrouwbaar.
Advertentie – lees hieronder verder
De Volkswagen-groep kampt voorlopig immers met een positioneringsprobleem. Zoals we deze week al meldden, hebben bepaalde merken zich ontwikkeld en aangepast aan een realiteit die niet meer in overeenstemming is met wat het oorspronkelijk was. Dit is onder andere het geval bij Skoda, waarvan de modellen de afgelopen jaren te ver in het gamma zijn opgeschoven, en daarom niet langer een instapmerk is binnen de groep. Er is dus ruimte vrij en blijkbaar is het Seat die deze zal innemen, en zo de fakkel overneemt van het Tsjechische merk.
Volgens dezelfde bron zullen de thermische modellen die momenteel worden aangeboden worden bijgewerkt tegen lage kosten, maar het gerucht gaat ook de ronde dat Seat desondanks de overstap naar elektrische auto’s moet omarmen – zij het waarschijnlijk later dan andere merken – en dat er in 2026 een elektrisch model op de markt zou kunnen komen, gedeeld met de toekomstige ID.1 voor minder dan 20.000 euro. Het komt dus als een complete verrassing, maar de strategie is ongetwijfeld zeer toepasselijk. Seat zou binnenkort weer in de schijnwerpers kunnen staan in een markt waar veel vraag is naar betaalbaardere voertuigen. Kijk maar naar het aanhoudende succes van Dacia en de groeiende populariteit van Chinese merken. Dat is alles waar we op hopen. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be