Skoda is een voorbeeld van een ommekeer in de autosector: nadat het in de vroege jaren ’90 onderdeel werd van de Volkswagen-groep, heeft deze merk, die ooit vergeten was en niet echt het vertrouwen wekte, een spectaculaire transformatie ondergaan. Het vergde moed om een van de allereerste Octavia’s of de kleine Fabia te kopen, maar de klanten die de sprong waagden hebben er nooit spijt van gehad, integendeel zelfs.
De afgelopen jaren zijn de verkoopcijfers van Skoda blijven stijgen. Al zes jaar op rij heeft Skoda zelfs de grens van het miljoen exemplaren overschreden, met recordverkopen in 2018 en 2019 (respectievelijk 1,25 en 1,24 miljoen stuks). Maar ondanks een nu ijzersterke imago, heeft het merk het moeilijk en heeft het in 2023 minder auto’s verkocht dan in 2021 (866.800 auto’s in plaats van 878.000). Maar aan wat is deze daling te wijten?
Te duur, maar ook…
De terugval van Skoda is te wijten aan verschillende factoren, waarvan een van de belangrijkste het verlaten van de Chinese markt is, waar het merk vroeger het merendeel van zijn productie verkocht (282.000 auto’s in 2019). Maar dat kon niet eeuwig duren, aangezien Volkswagen en Audi het al moeilijk hadden en een beter imago hadden in het Midden-Koninkrijk, het merk uit Mlada Boleslav. Hetzelfde geldt voor Rusland, waar Skoda, net als veel andere merken, zich moest terugtrekken toen de verkoop een paar honderdduizend eenheden bereikten.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar deze realiteit verbergt de andere moeilijkheden niet: die van de verkoop in Europa, waar het merk nu toch een goede reputatie heeft. Vóór Covid verkocht Skoda 786.500 eenheden op het oude continent, maar vorig jaar daalde dit cijfer tot 712.000. Een tegenvaller, vooral omdat de marges afnemen, van 8,4% in 2019 tot 6,4% dit jaar. Ter vergelijking, Dacia heeft een operationele marge van… 15%!
Te luxueus
Hierdoor is er twijfel aan de positionering van Skoda, dat nog steeds zeer ruime voertuigen aanbiedt, maar tegen prijzen die niet langer democratisch zijn. Dit blijkt ook uit de elektrische Enyaq, waarvan verwacht werd dat hij betaalbaar zou zijn aangezien hij gelabeld wordt als Skoda. Maar dit was niet het geval. Trouwe klanten hadden waarschijnlijk iets anders verwacht dan een grote premium SUV. Een gezinsauto, een break of een compacte auto zou meer op zijn plaats zijn geweest. En dat ontbreekt nu.
Maar dit probleem doet zich ook voor bij de modellen met verbrandingsmotoren. De Fabia begint bijvoorbeeld bij 20.660 euro exclusief kortingen. Niet echt aantrekkelijk als je bedenkt dat een Clio net onder de 16.000 euro begint, net als een Citroën C3. De prijsstijging lijkt de schade voor het merk op te lopen. En het bekendste model is daar een perfect voorbeeld van: de populaire Octavia Combi (break) op benzine wordt nu aangeboden voor 31.555 euro, exclusief kortingen. De tijden waar het model geprijsd werd als een Golf is al lang voorbij… Vandaag zit Skoda gevangen in haar eigen ambitie. En het merk moet een nutteloze confrontatie aangaan met Volkswagen.
Beseft Skoda de situatie? Waarschijnlijk wel. Dit kan de gigantische kortingen verklaren die tijdens de autoshow werden aangeboden. Het merk biedt kortingen aan die in sommige gevallen kunnen oplopen tot -30%, en zijn modellen behoren daardoor tot de beste deals. Het zal interessant zijn om te zien hoe Skoda de komende maanden reageert en of de bedrijfsleiders hun koers enigszins zullen veranderen. Niet zeker. De realiteit vandaag is dat Skoda ook begint ideeën te geven aan andere merken, vooral aan Dacia, waarvan de prijzen ook regelmatig stijgen. Een besmettingseffect waar merken niet aan zouden moeten toegeven, want dat zou deze populaire merken beroven van een enorme groep klanten: de middenklasse. Een klantenbestand die meer dan ooit behoefte heeft aan deze producten, tegen een eerlijke prijs.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be