Automarkt

Binnenkort een Chinese fabriek voor elektrische vrachtwagens in Antwerpen?

Chinese fabrikanten hebben grote ambities in Europa, ook op vlak van elektrische bedrijfsvoertuigen. Zo wil het merk Windrose graag een assemblagefabriek opzetten in de regio Antwerpen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 22 mei 2024 | Leestijd: 6 min

Als we het tot toe hadden over de veroveringstocht van China, ging het vaak over auto’s, met merken als BYD, Leapmotor, Nio, Xpeng, enz. Mobiliteit is echter niet alleen voorbehouden aan individuen, maar ook goederen en koopwaar. Elektrische vrachtwagens zullen zich dus ook ontwikkelen. Volvo, DAF, Mercedes en Scania bieden al een reeks modellen aan, net als de Chinezen, die ook grote stappen hebben gezet op deze markt en Europa willen veroveren.

De laatste weken is er een dossier dat veel aandacht trekt: dat van het vrachtwagenmerk Windrose, geleid door de jonge Wen Han (34 jaar). Hij zet de politieke wereld op stelten om een assemblagefabriek in de regio Antwerpen te vestigen. In een interview met De Tijd verbergt hij zijn enthousiasme en ambities niet om binnenkort naar de beurs van Wall Street te gaan, waar hij tussen de 1 en 2 miljard dollar hoopt op te halen.

Advertentie – lees hieronder verder

Een kans voor België?

Dat van Windrose is een belangrijk dossier. Het bedrijf wil niet alleen een assemblagefabriek opzetten, maar ook het regionale hoofdkantoor van het merk en een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum. In totaal zouden deze activiteiten goed zijn voor bijna 3.000 banen in het centrum. Als alles goed gaat en de nodige vergunningen en financiering worden verkregen, zou de fabriek in 2027 operationeel zijn en 10.000 vrachtwagens per jaar produceren.

han

Maar kunnen we geloven in het project van deze start-up? Want behalve een prototype bestaat er nog niets. Onze collega’s van De Tijd lijken enthousiast over de mogelijkheden van Windrose. Zij wijzen er immers op dat de eerste vrachtwagen van het merk op de Tesla Semi lijken, en dat het merk geweldige prestaties belooft: 1.000 km autonomie zonder aanhangwagen, 670 km met aanhangwagen en een oplaadtijd van 37 minuten voor 400 km dankzij een snellader. De Tijd benadrukt ook de verkoopprijs van deze vrachtwagen: 230.000 euro, ofwel de helft van wat er momenteel op de markt wordt aangeboden. Dit zou wel eens een paradigmaverschuiving kunnen zijn voor de sector, die moeite heeft om winstmarges te genereren.

Voldoende middelen?

Zo uitgelegd lijkt het voorstel een goede opportuniteit te zijn, om niet te missen. Vooral omdat er al investeerders zijn: volgens De Tijd heeft Windrose vorige maand 110 miljoen dollar aan vers kapitaal opgehaald, onder andere van HSBC en de Amerikaanse vastgoedgigant Goodman. Daarnaast hebben klanten zoals de Chinese logistieke reuzen Rokin en Kerry Logistics zich aangemeld voor het prototypeprogramma van Windrose, net als Decathlon, die er al een in Peking gebruikt en er volgend jaar nog een zal toevoegen voor haar Europese activiteiten.

Maar is dit voldoende? Windrose heeft natuurlijk veel meer geld nodig om zijn ambities waar te maken. 110 miljoen is niet genoeg, aangezien een assemblagefabriek vaak één of meerdere miljarden euro’s kost. Hierbij herinneren we ons de Thunderpower-affaire in Wallonië, waar de Chinese autofabrikant goedkope elektrische stadsauto’s wilde bouwen op de voormalige Caterpillar-site in Charleroi. Het resultaat was een regelrechte mislukking, hoewel er gelukkig geen overheidsgeld mee gemoeid was.

windrose

Dat is uiteraard ook het doel van de oprichter van Windrose: het verkrijgen van een goed gelegen stuk grond, genereuze subsidies van de regio en leningen of een kapitaalparticipatie. Dit is tegenwoordig hoe het werkt, zoals we hebben gezien met Tesla en zijn fabriek in Berlijn, of de toekomstige Franse batterijfabriek in Duinkerken (Orano en LTX). Je krijgt niets voor niets.

Beloftes

De CEO van Windrose heeft de afgelopen weken een aantal aankondigingen gedaan die erop wijzen dat een overeenkomst dichtbij is, zowel met politici als met Belgische investeringsfondsen. Er is 300 miljoen euro nodig om de assemblagefabriek te bouwen. Maar waarom Antwerpen? Voor Wen Han is het een voor de hand liggende keuze, die wordt gerechtvaardigd door de nabijheid van de nieuwe megafabrieken voor batterijen die in Noord-Frankrijk worden gebouwd.

We vragen ons af in hoeverre de Belgische loonkosten een belemmering zullen vormen voor Windrose, die lage prijzen aankondigt. Maar ook hier heeft Wen Han een antwoord: voor hem gaat het om de beste vrachtwagen ter wereld te bouwen. Kwaliteit is dus de prioriteit. Momenteel houdt hij dus vol dat eventuele besparingen niet zijn grootste zorg zijn.

Het is afwachten hoe het dossier zich zal ontwikkelen. Momenteel worden de vrachtwagens van Windrose in China geassembleerd door twee grote onderaannemers. Maar om hier mee te rijden, moeten de voertuigen ook over een goedkeuringsbewijs beschikken, wat geen gemakkelijke opgave is. Wordt vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon