Tot nu toe hebben Chinese constructeurs zich ondanks hun fenomenale entree goed gedeisd gehouden, vooral op het gebied van elektrische auto’s. Maar dat gaat nu veranderen, want ze zijn zich bewust geworden van hun kracht en hun macht om zich op te dringen tegen de ‘oude’ Westerse constructeurs. Het lijkt erop dat een nieuw tijdperk aanbreekt, vooral sinds BYD in een bericht dat viraal is gegaan zijn Chinese medestanders heeft opgeroepen om zich te verenigen en “de oude legendes van de wereldmarkt te vernietigen”.
Tijdens een evenement dat deze week werd gehouden ter gelegenheid van de productie van het 5 miljoenste voertuig van het merk wilde de baas van BYD de opkomst van China als wereldmacht in de auto-industrie benadrukken. “Ik geloof dat de tijd voor de Chinese merken is aangebroken“, zei Wang Chuanfu, oprichter en voorzitter van BYD, voor een afbeelding met de logo’s van 12 grote Chinese autofabrikanten.
Toekomstgerichte vernietiging
Volgens Wang Chuanfu hebben “de 1,4 miljard Chinezen een emotionele behoefte om een Chinees merk wereldwijd te zien evolueren”, zei hij, terwijl hij aangaf dat het tijd was voor Chinese fabrikanten om zich te verenigen om “de oude autolegendes” te slopen.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze oorlogsverklaring is begrijpelijk, omdat ze kadert in een context van sterke concurrentie waarin Chinese autofabrikanten elkaar verscheuren op de binnenlandse markt en op zoek zijn naar groei in het buitenland. De prijzenoorlog die Tesla afgelopen januari lanceerde, kalmeert de situatie natuurlijk niet, integendeel. Daarnaast proberen Westerse fabrikanten momenteel technische componenten van de Chinezen te kopen om in China en elders het tij weer te keren.
Lof en kritiek
Deze oproep van BYD heeft veel lof geoogst. Het management van de concurrenten van BYD plaatste andere berichten: “Ik ben trots op de Chinese auto-industrie”, zei Nio-CEO William Li op Weibo. En hij stelt verder dat “we moeten leren van het succes van BYD”.
“Laten we BYD felicteren!” zei Li Xiang, CEO van Li Auto. Alleen Great Wall Motor was voorzichtiger na deze oproep en antwoordde dat de Chinese autofabrikanten de “realiteit van de concurrentie” moesten accepteren.
Is dit het einde van Westerse fabrikanten? Natuurlijk niet. Want we zullen moeten afwachten of de Chinese fabrikanten zich aan de ene kant zullen verenigen en aan de andere kant misschien geblokkeerd worden door antitrustwetten, zowel in China als in andere regio’s van de wereld.
Laten we ook niet vergeten dat Chinese constructeurs niet compleet onschuldig zijn. Afgelopen juli waren 16 fabrikanten, waaronder BYD, overeengekomen om “abnormale prijzen” op de markt te vermijden om hun marges te behouden in de context van een sterke concurrentie, een situatie die de Chinese overheid moest beëindigen.
En dat is nog niet alles: in mei zei Great Wall dat het een zaak had aangespannen bij de Chinese toezichthouders tegen BYD, omdat twee van de bestverkochte hybride modellen niet aan de emissienormen voldeden. We hebben al gezien dat zeer machtige fabrikanten miljarden verliezen in dit soort spelletjes. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be