Het merk Polestar – de luxetak van Volvo – heeft daarom een enquête laten uitvoeren door de organisatie Globescan om de gewoonten en de gemoedstoestand van de Belgen tijdens het aankoopproces van een auto iets beter te leren kennen. Noteer hierbij dat de Chinees-Zweedse constructeur het Tesla-model heeft gebruikt aangezien er geen Polestar-dealer bestaan. Alles gebeurt via het internet terwijl het merk ook lange termijn verhuurformules aanbiedt, maar geen aankoop. Een apart model dus.
Voor deze enquête werden 1.000 Belgen geïnterviewd en daaruit blijkt dat 52% van hen het aankoopproces van een auto stressvol vindt. Daarnaast zegt 48% van de respondenten bang te zijn voor de onderhandelingsfase met de verkoper. Een situatie die begrijpelijk is gezien de bedragen die ermee gemoeid zijn, maar die er ook op wijst dat er niet echt een vertrouwensrelatie lijkt te zijn tussen verkoper en koper.
Geen elektrische auto’s verkopen?
Om het onderzoek uit te voeren, stuurde Globescan nepkopers langs bij 40 dealers van 20 verschillende merken (37 in Vlaanderen en 3 in Wallonië). Hun opdracht: een elektrische auto kopen.
Advertentie – lees hieronder verder
De resultaten zijn in ieder geval verrassend, aangezien 33 dealers geen elektrisch model aan de kopers aanboden, terwijl 24 van hen (60%) zelfs zo ver gingen om een dergelijke aankoop af te raden.
Voor Polestar is deze houding indicatief voor de verouderde verkoop- en winstmodellen: elektrische voertuigen zijn slechts zelden aanwezig bij dealers, verkopers zouden eerst de modellen aanbieden die beschikbaar zijn, terwijl ze ook niet zouden aandringen op de aankoop van een elektrische auto, omdat het onderhoud minder frequent en minder duur is, wat de marge voor de garage beperkt.
Het doel van de enquête is waarschijnlijk (vooral) het verkoopsysteem van Polestar te valoriseren. We gaan echter geen steen naar hen gooien, aangezien de gewoonten veranderen en de internethandel blijft groeien. Vervelender is echter de houding van sommige dealers tegenover hun klanten. Tussen de verkoper en de koper is immers een vertrouwensrelatie noodzakelijk.
In deze context is het daarom noodzakelijk dat de verkoper goed luistert naar de behoeften van de eindverbruiker en hem degelijk en objectief adviseert. Toch? Zou deze manier van werken dus de overgang naar de elektrische auto kunnen vertragen? Wellicht niet, want bijna 60% van de Belgische markt bestaat uit professionele of bedrijfswagens die aftrekbaar zijn. En daarvoor is straks geen keuze meer.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be