Het is geen illusie: Vlaanderen is economisch superieur aan Wallonië. Het noorden van het land telt meer (en grotere) bedrijven en een hogere werkgelegenheidsgraad. Dit is natuurlijk niets nieuws. Brussel ligt tussen beide regio’s en de meeste werknemers daar komen uit de aangrenzende regio’s. De hoofdstad telt iets meer dan 500.000 werknemers die gedomicilieerd zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en 400.000 pendelaars per dag.
Natuurlijk vertalen deze economische kenmerken zich in verschillende parameters, bijvoorbeeld de autoverkoop. Zo was de bestverkochte auto in Vlaanderen in 2023 de Tesla Model Y, terwijl dat in Wallonië de Dacia Sandero was. Dat de meeste leasingbedrijven in Vlaanderen gevestigd zijn, beïnvloedt de resultaten uiteraard, maar toch.
En in 2024?
In 2024 lijkt deze trend niet te keren. De bestverkochte auto in ons land in de eerste helft van dit jaar was de BMW X1, een prijs die hij vorig jaar ook al won. BMW verkocht 8.466 exemplaren van de X1 in de eerste zes maanden, waarmee het zijn positie als marktleider verder verstevigde met een aandeel van 10,2%. Zoek niet verder, dit is een unieke situatie voor het Beierse merk.
Advertentie – lees hieronder verder
De belangrijkste reden voor deze dominantie is het succes van dit model bij leasingmaatschappijen, vooral met de elektrische iX1, goed voor 40% van de inschrijvingen. Logischerwijs werden de meeste auto’s in Vlaanderen ingeschreven: 6.432 X1’s op zes maanden tijd, wat hem bovenaan de inschrijvingen brengt. En dat is nog niet alles: de X1 is ook de populairste auto in Brussel. De twee gewesten zijn goed voor 91% van de X1-verkoop. Wallonië vertegenwoordigt slechts 9% en dat zijn hoofdzakelijk particulieren, omdat er geen leasingbedrijven zijn in het zuiden van het land. De verklaring is de minder voordelige fiscaliteit in Wallonië (zelfs voor elektrische auto’s), dat niet meer mee is met de tijd. Ook het vermelden waard is dat de Tesla Model Y in Vlaanderen achter de BMW X1 staat. Op de derde plaats komt de Volvo XC40, gevolgd door de Audi A3 en de Citroën C3.
En in Wallonië?
Het zuiden van het land geeft een ander beeld omdat het niet kan rekenen op leasingmaatschappijen. In Wallonië wordt het grootste deel van de auto’s gekocht door particulieren. En dat zie je duidelijk: op de eerste plaats staat nog altijd de Dacia Sandero, voor de Citroën C3 en nog een Dacia, de Duster. De Toyota Yaris en de Renault Clio vervolledigen de top vijf. Zijn alle Walen dan arm? Niet zo snel. In België heeft 25% van de werknemers een bedrijfswagen, wat verklaart waarom een deel van de auto’s die particulieren kopen als tweede auto gebruikt worden. Maar dat geldt waarschijnlijk niet voor de Duster. We moeten echter benadrukken dat dit een erg complexe tijd is voor de koper: elektrische auto’s zijn te duur voor wie z’n auto niet fiscaal kan aftrekken, terwijl er ook een terugkeer is naar een zeker rationalisme.
Dat zien we niet alleen in België. In de eerste helft van 2024 was de Dacia Sandero de bestverkochte auto in… Europa, vóór de Volkswagen Golf, Renault Clio, Volkswagen T-Roc en Peugeot 208. De inwoners van Wallonië zijn niet zo arm als sommigen laten uitschijnen, en maken gewoon meer rationele keuzes.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be