TEST BMW iX1: de fleetfavoriet

Niet de Tesla Model Y, Citroën C3, of Volvo XC40 kroonde zich tot populairste auto van België in 2023, wel de BMW X1. Die koppositie heeft hij grotendeels te danken aan de fleetmarkt, waar de volledig elektrische iX1 steeds belangrijker wordt. Hoe goed is het kleinste elektrische model van BMW? Tijd om achter het stuur te kruipen.

7 / 10
Gepubliceerd op 12 januari 2024
Leestijd : 6 min

Deel

TEST BMW iX1: de fleetfavoriet

BMW lanceerde in 2022 de derde generatie van de X1, de meest compacte SUV van het Beierse merk. Al is ‘compact’ relatief. Om je een idee te geven: met zijn lengte van 4,50 m is deze nieuwe X1 maar 6,5 cm korter dan de allereerste X3. Tegenover de vorige X1 is het nieuwe model 5,3 cm langer. Qua design heeft BMW duidelijk geen grote risico’s genomen. Verwacht hier dus geen ‘experimenten’ zoals de gigantische nieren van de XM, iX of 7 Reeks. Met de X1 hoopt BMW een ruimer publiek aan te spreken. Die aanpak werpt z’n vruchten af, want in 2023 was de X1 de populairste auto van België met 11.531 inschrijvingen, waarvan 3.551 voor de elektrische iX1.

bmw-ix1-4

X1 of iX1?

Het is de eerste keer dat de X1 – naast benzine, diesel of plug-inhybride – in een 100 procent elektrische variant verschijnt. Twee varianten zelfs, want de iX1 is er als eDrive20 (voorwielaandrijving, 204 pk) en xDrive30 (vierwielaandrijving, 313 pk). Visueel verschilt de iX1 amper van de X1 met verbrandingsmotor. Je moet al goed kijken naar de gesloten grille of de BMW-logo’s met blauwe rand om het onderscheid te maken. Hoewel dit uiteraard volledig subjectief is, vinden we het ingetogen maar sportieve design van de X1 bijzonder geslaagd, zeker in combinatie met het M Sportpakket (zoals op onze witte testwagen).

Onderhuids zijn er wel grotere verschillen, vooral om het extra gewicht van het batterijpakket te compenseren. Zo is er vooraan een extra veerpootbrug gemonteerd. De iX1 xDrive30 zet rijklaar immers 2.085 kg op de weegschaal (ruim een halve ton meer dan de sDrive18i bijvoorbeeld). Het batterijpakket verhoogt de vloer ook een beetje, maar het ruimteverlies blijft beperkt. De koffer is bijvoorbeeld nog altijd een mooie 490 liter groot (in plaats van 540 liter). In de iX1 moet je het wel stellen zonder de (optionele) verschuifbare achterbank. Voorts waren we positief verrast over de praktische kwaliteiten van deze ‘kleine’ BMW. Goed om te weten: de iX1 is ook beschikbaar met een trekhaak waarmee je tot 1.200 kg mag slepen.

Advertentie – lees hieronder verder

bmw-ix1-3

Knap aanraakscherm

In het interieur steelt het lichtjes naar de bestuurder gerichte BMW Curved Display de show. Met dit knappe aanraakscherm krijg je toegang tot zowat alle functies van de iX1. In tegenstelling tot de grotere modellen laat BMW de iDrive-knop hier achterwege, waardoor je voor elementaire functies zoals de airco, automatische luchtrecirculatie of stoelverwarming aangewezen bent op het klimaatmenu van het aanraakscherm. BMW heeft het startscherm sinds november wel verbeterd (het toont nu op elk moment de kaart en enkele belangrijke pictogrammen), maar we misten toch enkele fysieke knoppen. Door onze lange benen (of korte armen) moesten we telkens vooroverbuigen om het scherm te bedienen. Niet zo handig.

bmw-ix1-6

Spraakverwarring

Dan maar de spraakassistent proberen? Die bleek voor verbetering vatbaar. Toen er plots een nieuwe BMW 5 Reeks passeerde, leidde onze spontane vreugdekreet (Oh BMW 5!) tot een onbedoelde navigatieopdracht naar god-weet-waar. De spraakassistent luisterde vaker niet dan wel. Veel gevoel voor humor heeft het systeem ook niet, want het commando ‘Ok BMW, vertel een grapje’ resulteerde in… een overzicht van ziekenhuizen in de buurt. En dan hebben we het nog niet over het Franse accent waarmee pakweg ‘E40’ of ‘Blankenberge’ uitgesproken wordt tijdens de navigatie in het Nederlands. Tijd voor een taalcursus.

bmw-ix1-7

Voor de rest is de uitrusting van de iX1 gelukkig wel van absoluut topniveau. Denk maar aan de duidelijke navigatie met augmented reality. Sommige snufjes zijn eerder coole gadgets, zoals de lichtprojectie van de letters BMW en een motief op de grond. Of de door filmcomponist Hans Zimmer samengestelde achtergrondgeluiden. Deze optionele IconicSounds Electric heb je niet echt nodig en zullen sommige inzittenden eerder storen. Je kunt net zo goed genieten van de indrukwekkende geluiddemping of de muziekinstallatie in dit netjes afgewerkte interieur.

Bij het parkeren in krappe ruimtes is de standaard Reversing Assistant zeer nuttig. Hiermee rijdt en stuurt de auto vanzelf 50 meter achteruit en volgt hij precies dezelfde lijn als bij het voorwaarts inparkeren. Je hoeft alleen nog het rem- en stroompedaal te bedienen. Het is maar één van de vele hoogtechnologische rijhulpsystemen in deze iX1.

bmw-ix1-2

Topprestaties

Voor deze test kozen we de iX1 xDrive30, die zowel aan de voor- als achteras een elektromotor heeft. Op die manier worden indien nodig de vier wielen aangedreven. Bij het wegrijden en accelereren bijvoorbeeld, wordt de gevraagde aandrijfkracht geleverd door beide motoren voor optimale tractie. En in snelle bochten wordt de achterste elektromotor meer aangesproken, zodat de sturende voorwielen grotere krachten kunnen verwerken.

Het moet gezegd: de iX1 xDrive30 rijdt leuk. Het dikke M-sportstuur ligt aangenaam in de hand. Je beschikt over 272 pk en met de boost-flipper aan het stuurwiel tijdelijk over 313 pk voor bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre. Eigenlijk heb je die boost-functie zelfs niet nodig, zo vlot schiet de iX1 uit de startblokken. Hij is standaard uitgerust met de adaptieve M-ophanging met schokdempers met gestuurde kleppen (optioneel op de gewone X1-modellen). Deze schokdempers verlagen de rijhoogte met 15 mm. Ze zorgen ervoor dat schokken goed opgevangen worden en de auto strak door de bochten gaat. Het systeem wordt gecombineerd met een snelheidsafhankelijke, directere stuurbekrachtiging. Positieve punten dus voor de wendbaarheid en het ophangingscomfort.

bmw-ix1-8

Beperkt rijbereik

Last but not least – want vaak een heikel punt bij elektrische auto’s – komt natuurlijk ook het rijbereik ter sprake. De cijfers die BMW opgeeft, lopen uiteen: maximaal 402 km volgens het gelijkvormigheidsattest van onze testwagen, 417 km volgens de BMW-site. Reken er echter niet op dat je boven de 400 km geraakt in reële omstandigheden. De buitentemperaturen (circa 6,5 °C) hielpen natuurlijk niet, maar ‘onze’ iX1 geraakte zo’n 340 km ver op een laadbeurt.

De batterij heeft een nettocapaciteit van 64,8 kWh. De boordlader haalt aan een AC-laadpunt 11 kW (een- of driefasig) of tegen meerprijs 22 kW (driefasig). Volledig opladen duurt respectievelijk 6,5 uur of 3 uur 45 minuten. Aan een DC-snellader is tot 130 kW mogelijk, waardoor het in het beste geval 29 minuten duurt om van 10 tot 80 procent te laden.

Conclusie

Dat de BMW X1 verkoopt als zoete broodjes hoeft niet te verbazen. De iX1 xDrive30 scoort hoge punten met zijn wegligging, vlotte acceleraties, aantrekkelijk design, degelijke bouwkwaliteit en hoogtechnologische uitrusting. Minder positief zijn het relatief beperkte reële rijbereik en het gebrek aan fysieke knoppen waardoor je voor zowat alles het aanraakscherm nodig hebt. En dan is er nog de forse prijs: minstens 57.950 euro voor de xDrive30 zonder opties. Allesbehalve goedkoop dus, maar kwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijs. Rationeel gezien is de nieuwe eDrive20 (vanaf 49.950 euro) wellicht een betere keuze. Mochten we in dit segment shoppen, dan zou deze iX1 zeker op onze shortlist staan.

De BMW iX1 xDrive30 in cijfers

Motor: 2 elektromotoren, gecombineerd 313 pk en 494 Nm, lithium-ionbatterij

Aandrijving: op de vier wielen

Versnellingsbak: automatische eenversnellingsbak

L/b/h (mm): 4.500/1.845/1.616

Leeggewicht (kg): 2.085

Koffervolume (l): 490 tot 1.495

Batterij (kWh): 64,8

0 tot 100 km/u (sec): 5,6

Topsnelheid (km/u): 180 km/u

Rijbereik (WLTP, km): 417

Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 17,6

CO2: 0 g/km

Prijs: 57.950 euro

BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 92,93 euro

Ecomalus Wallonië: 0 euro

Voor
  • Uitstekende prestaties en wegligging
  • Geslaagd design
  • Geavanceerde uitrusting
  • Compact, maar praktisch
Cons
  • Waar is de iDrive-knop?
  • Verwarrende spraakassistent
  • Stevige prijs
  • Rijbereik

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.