BMW XM, de krachtigste BMW M ooit

BMW Motorsport viert zijn vijftigjarige bestaan niet met een sportwagen of een stijvolle berline maar met een lomp uitziende plug-in hybride SUV. Tijden veranderen, jammer genoeg.

Gepubliceerd op 28 september 2022
Leestijd : 2 min

Deel

BMW XM, de krachtigste BMW M ooit

We wisten dat de volgende BMW M een oplaadbare hybride SUV zou worden. We hadden ook het terechte vermoeden dat dat model er als een rijdende baksteen zou uitzien. Weg zijn de slanke, gestroomlijnde Bimmers, want zij moeten plaatsmaken voor bulldozerachtige kolossen waar Amerikanen en Chinezen op verlekkerd zijn. Over smaken en kleuren…

Overdaad schaadt?

BMW-XM-2

Het verkoopsargument bij uitstek van de BMW XM, niet te verwarren met de gelijkname Citroën van weleer, is dat het de krachtigste productie-M ooit betreft. Zijn plug-in hybride aandrijflijn wordt gevormd door een 4,4-liter V8 die samenwerkt met een in de versnellingsbak wonende, 194 pk sterke elektromotor. Samen zijn deze centrales goed voor een gecombineerd vermogen en koppel van respectievelijk 653 en 800 Nm, voldoende om deze dikzak – hij weegt 2.785 kg met de bestuurder inbegrepen – in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u te katapulteren.

Nog te min? Weet dan dat BMW volgend jaar met een nog extremere versie zal komen aandraven. Die krachtpatser gaat de naam Red Label dragen en zomaar eventjes 748 pk en 1.000 Nm ontwikkelen – een kwestie van hem in de klas van de meest performance SUV’s te krijgen, naast modellen als de Aston Martin DBX 707.

Advertentie – lees hieronder verder

Sport en luxe

BMW-XM

Zoals elke plug-in is de XM in staat om uitstootvrij te rijden. Zijn elektrische autonomie bedraagt op papier 88 km en da’s best impressionant. Hetzelfde kunnen we zeggen van zijn technologisch arsenaal, dat vierwielaandrijving en -besturing bevat (de banden zullen echter niet lang meegaan…), alsook een  state-of-the art achterdifferentieel, adaptieve demping, actieve anti-rollbars enzovoort.

Vanzelfsprekend hebben we hier met een luxepaard te maken waarin passagiers zich opperbest voelen, onder meer dankzij de stevige beenruimte die mogelijk wordt gemaakt door de XXL-wielbasis van 3,10 m. De XM is dan ook maar liefst 5,11 m lang.

En de prijs?

BMW-XM-4

Die is natuurlijk niet min. Voor het ‘instapmodel’ moet je ongeveer 170.000 euro rekenen en daarmee weet je genoeg.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Nieuwe modellen
Honda Prelude: comeback in 2026

Nadat hij in 2001 van de Europese markt verdween, keert de Honda Prelude in 2026 terug. Onder de motorkap komt een zelfopladende hybride aandrijflijn.

Deze week 2 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
51.753 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.