Nieuwe modellen

BMW XM, de krachtigste BMW M ooit

BMW Motorsport viert zijn vijftigjarige bestaan niet met een sportwagen of een stijvolle berline maar met een lomp uitziende plug-in hybride SUV. Tijden veranderen, jammer genoeg.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 28/09/2022 | Leestijd: 2 min

We wisten dat de volgende BMW M een oplaadbare hybride SUV zou worden. We hadden ook het terechte vermoeden dat dat model er als een rijdende baksteen zou uitzien. Weg zijn de slanke, gestroomlijnde Bimmers, want zij moeten plaatsmaken voor bulldozerachtige kolossen waar Amerikanen en Chinezen op verlekkerd zijn. Over smaken en kleuren…

Overdaad schaadt?

BMW XM

Advertentie – lees hieronder verder

Het verkoopsargument bij uitstek van de BMW XM, niet te verwarren met de gelijkname Citroën van weleer, is dat het de krachtigste productie-M ooit betreft. Zijn plug-in hybride aandrijflijn wordt gevormd door een 4,4-liter V8 die samenwerkt met een in de versnellingsbak wonende, 194 pk sterke elektromotor. Samen zijn deze centrales goed voor een gecombineerd vermogen en koppel van respectievelijk 653 en 800 Nm, voldoende om deze dikzak – hij weegt 2.785 kg met de bestuurder inbegrepen – in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u te katapulteren.

Nog te min? Weet dan dat BMW volgend jaar met een nog extremere versie zal komen aandraven. Die krachtpatser gaat de naam Red Label dragen en zomaar eventjes 748 pk en 1.000 Nm ontwikkelen – een kwestie van hem in de klas van de meest performance SUV’s te krijgen, naast modellen als de Aston Martin DBX 707.

Sport en luxe

BMW XM intérieur

Zoals elke plug-in is de XM in staat om uitstootvrij te rijden. Zijn elektrische autonomie bedraagt op papier 88 km en da’s best impressionant. Hetzelfde kunnen we zeggen van zijn technologisch arsenaal, dat vierwielaandrijving en -besturing bevat (de banden zullen echter niet lang meegaan…), alsook een  state-of-the art achterdifferentieel, adaptieve demping, actieve anti-rollbars enzovoort.

Vanzelfsprekend hebben we hier met een luxepaard te maken waarin passagiers zich opperbest voelen, onder meer dankzij de stevige beenruimte die mogelijk wordt gemaakt door de XXL-wielbasis van 3,10 m. De XM is dan ook maar liefst 5,11 m lang.

En de prijs?

BMW XM habitacle

Die is natuurlijk niet min. Voor het ‘instapmodel’ moet je ongeveer 170.000 euro rekenen en daarmee weet je genoeg.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie