De verkoop van nieuwe auto’s in België loopt weer goed, na enkele moeilijke jaren door opeenvolgende crisissen (covid, tekorten, de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis, inflatie enzovoort). Dit gunstigere klimaat zet aan tot consumeren. In het eerste kwartaal van 2024 werden in totaal 135.140 nieuwe wagens ingeschreven, waarvan 60% door bedrijven. Dat is iets minder dan het vorige cijfer (70%).
Bedrijven kiezen natuurlijk vooral voor hybride of elektrische auto’s om te genieten van de voordelige Belgische fiscaliteit. Elektrische wagens en plug-in hybrides vertegenwoordigen twee op de drie bedrijfswagens. De auto’s met alleen een verbrandingsmotor zijn dus een minderheid geworden.
Model Y op kop
Een nadere blik op de inschrijvingen van nieuwe auto’s leert dat de Tesla Model Y het populairst is, met 4.769 exemplaren in de eerste drie maanden van 2024. Maar dat is het totaal. De Model Y is vooral populair in Vlaanderen. In Brussel grijpt de Volvo XC40 hybride de polepositie en in Wallonië… de Dacia Sandero! Het economische onevenwicht tussen de verschillende regio’s is natuurlijk bekend. Maar is het echt zo’n karikatuur?
Advertentie – lees hieronder verder
Deze opsplitsing ziet er misschien lachwekkend uit, maar weerspiegelt de realiteit toch niet helemaal. Het past dus niet binnen de eeuwige polemiek tussen noord en zuid. De cijfers vallen namelijk perfect te verklaren door meerdere factoren. Eén aspect is uiteraard de economische realiteit, want de koopkracht ligt lager in Wallonië. Niemand zal dat betwisten. Elektrische auto’s zijn nog altijd erg duur, dus het is logisch dat de verdeling tussen de verschillende gewesten anders is: 77% van de elektrische auto’s werd ingeschreven in Vlaanderen, 16% in Brussel en slechts 7% in Wallonië.
Andere factoren
De lagere koopkracht is echter niet de enige verklaring. De laadinfrastructuur is ook veel minder ontwikkeld in Wallonië, zoals de federatie Traxio aan onze collega’s van het Nieuwsblad vertelde. Er zijn momenteel 12.000 laadstations in Vlaanderen, tegenover slechts 2.100 in Wallonië. De kloof is dus groot en leidt ertoe dat Waalse kopers niet moeten weten van auto’s op batterijen. Verstedelijking speelt ook een belangrijke rol. Veel Vlaamse gezinnen hebben een huis en dus een oprit, wat het natuurlijk gemakkelijker maakt om een elektrische auto te gebruiken (en op te laden).
Er zijn ook meer leasingmaatschappijen gevestigd in Vlaanderen. Zo’n leasingwagen, vaak een elektrische of plug-inhybride auto, wordt ingeschreven in het noorden van het land, ook als hij gebruikt wordt in het zuiden. Tot slot is er de Vlaamse aankooppremie, die particuliere kopers in 2024 tot 5.000 euro geeft bij de aankoop van een elektrische auto, wat in Wallonië uiteraard niet het geval is.
Ook al rijden Walen vaker in Dacia’s, de elektrische en hybride auto’s blijven oprukken. In het eerste kwartaal van 2024 vertegenwoordigden hybride wagens (zelfladend en plug-in) 30% van alle inschrijvingen, terwijl elektrische wagens goed waren voor 23%. Dit betekent volgens automobielfederatie Febiac dat meer dan de helft van alle nieuwe auto’s nu sterk of helemaal geëlektrificeerd is. De transitie gaat dus verder…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be