Waarom rijden oldtimers niet op ethanol?

Rijden op E85 ethanol is milieuvriendelijker, maar toch wordt deze brandstof nog zeer weinig gebruikt in de wereld van de oldtimers. Hoe is dat te verklaren?

Gepubliceerd op 29 juli 2021
Leestijd : 3 min

Deel

Waarom rijden oldtimers niet op ethanol?

Ook al rijden verzamelaars weinig kilometers, toch zijn sommigen onder hen eveneens geïnteresseerd in ethanol 85. Deze brandstof maakt het namelijk mogelijk om de vervuiling van een benzinevoertuig aanzienlijk te beperken: 42,6% minder CO2 en de helft minder NOx.

Het hogere octaangetal (106 voor 85% ethanol) levert meer koppel op en geeft dus een gevoel van extra power. Toegegeven, een ethanolmotor verbruikt ongeveer 25% meer gezien de lagere calorische waarde, maar ethanol is ook bijna de helft goedkoper aan de pomp dan benzine of diesel.

Dit idyllische beeld staat echter ver van de realiteit in België, omdat weinig gebruikers kiezen voor dit alternatief. Hoe komt dat? Wel, enerzijds omdat het een belangrijke investering vraagt in verhouding tot het lage aantal afgelegde kilometers per jaar (afschrijving) en anderzijds omdat de noodzakelijke aanpassingen aan de mechaniek niet binnen ieders bereik liggen.

Prijs en vervuiling

De prijs van de aanpassingen moet uiteraard in het juiste perspectief worden geplaatst. Het grote voordeel van ethanol is natuurlijk dat deze brandstof voor minder vervuiling zorgt én ze ook goedkoper is aan de pomp. Maar om de vergelijking interessant te maken, moet je natuurlijk ook rijden… en dat doen de eigenaars van oude auto’s vaak bitter weinig.

Advertentie – lees hieronder verder

Ze leggen gemiddeld minder dan 1500 km per jaar af en dat hypothekeert uiteraard het zuiver financiële belang van E85. Daarom moet je eigenlijk al een echte groene jongen of meisje zijn om de stap te zetten. Want hoewel de voordelen van ethanol duidelijk zijn voor de uitstoot van CO2 en stikstofoxiden (NOx), toch zal de daadwerkelijke impact van de aanpassing afhangen van aantal effectief afgelegde kilometers.

Grote aanpassingen

Voor moderne (of relatief moderne) auto’s volstaat een eenvoudige ombouwkit om ethanol in de motor te kunnen verbranden, maar voor oldtimers liggen de zaken daarentegen veel ingewikkelder. De goedgekeurde ombouwkits die op de markt verkrijgbaar zijn, zijn inderdaad niet geschikt voor motoren van vóór de Euro 3-norm en nog minder voor degenen die met een carburator functioneren, omdat deze kit moet kunnen communiceren met de motorcomputer… die hier dus niet aanwezig is.

Voor wie echt geïnteresseerd is, is het daarom aangewezen om de voor- en nadelen van ethanol ernstig af te wegen. Als ecologie, prijs en plezier waardevolle argumenten zijn, mag ook niet vergeten worden dat ethanol hydrofiel is, waardoor het in contact met zuurstof corrosief is voor metaal.

Daarnaast mag het evenmin in aanraking komen met andere flexibele verbindingen en buizen omdat het een alcoholbasis heeft. Ten slotte wordt ethanol als ‘droog’ beschouwd en belast de lagere smering ervan de kleppen en hun zittingen meer. Kortom, het is noodzakelijk om goed geïnformeerd te zijn voordat een transformatie wordt uitgevoerd die waarschijnlijk beter geschikt is voor youngtimers dan voor echte oldtimers.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.