De Euronorm geeft de Europese emissie- of uitstootklasse van je wagen weer, waarbij rekening wordt gehouden met de geproduceerde hoeveelheid CO2, NOx en fijnstof. Hoe hoger het cijfer (1 tot 6), hoe schoner je auto functioneert. De recentste en nieuwe wagens moeten voldoen aan de Euro 6d norm. Dat is in de eerste plaats belangrijk om te weten of je met een milieuvriendelijke wagen rijdt, maar ook of je hiermee toegang hebt tot de lage-emissiezones (LEZ) die steeds meer steden invoeren.
In Antwerpen en Gent mag een Euro 5 diesel of hoger nog in de LEZ tot eind 2024. Een Euro 4 diesel kan nu nog een toegang kopen. Voor benzinewagens geldt minimaal een Euro 2 norm. Andere voertuigen kunnen tot achtmaal per jaar een LEZ-dagpas kopen.
Brussel legt momenteel de grens op Euro 1 voor benzinewagens en Euro 3 voor diesels. Maar ook hier zullen de voorwaarden net als in de andere steden de volgende jaren steeds strenger worden, om in 2030 alle diesels en vanaf 2035 ook alle benzinewagens te weren.
Hoe kom je de Euronorm van je auto te weten?
De Euronorm van je auto staat vermeld op het inschrijvingsbewijs bij de code ‘V.9’ of op de Car-Pass.
Advertentie – lees hieronder verder
Bij oudere modellen van voor 2000 kan de vermelding van de Euronorm soms ontbreken. Maar je vindt wel de eerste inschrijvingsdatum van de wagen terug op het inschrijvingsbewijs en daaruit kan je alsnog de Euronorm afleiden.
Voor personenwagens (categorie M1) geldt de volgende regel:
Geen Euronorm: voor 01/07/1992
Euro 1: tussen 01/07/1992 en 31/12/1996
Euro 2: tussen 01/01/1997 en 31/12/2000
Euro 3: tussen 01/01/2001 en 31/12/2005
Euro 4: tussen 01/01/2006 en 31/12/2010
Euro 5: tussen 01/01/2011 en 31/08/2015
Euro 6: tussen 01/09/2015 en 31/08/2019
Euro 6d-TEMP: tussen 01/09/2019 en 31/12/2020
Euro 6d: tussen 01/01/2021 en 31/12/2024
Euro 7A: vanaf 2025
Het einde van de verbrandingsmotor?
De nieuwe Euro 7-norm, die vanaf 2025 geldt en in twee fasen wordt geïmplementeerd, legt zulke strenge uitstootvoorwaarden op dat de fossiele verbrandingsmotoren hieraan wellicht niet meer zullen kunnen voldoen en dus de facto van de markt zullen verdwijnen. Dat lijkt alleszins de bedoeling van het Europees parlement dat blijkbaar nog enkel emissieloze en dus elektrisch aangedreven wagens op de Europese wegen wil toelaten. Uiteraard leidt dit tot heel wat ongerustheid in de autosector, maar ook in de nationale politiek en bij de consumenten. Want aan deze energietransitie van de mobiliteit hangt een stevig prijskaartje dat de gebruiker uiteindelijk zal betalen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be