Boetes

Belgische lage-emissiezones: welke boete riskeer je?

Verschillende Belgische steden hebben lage-emissiezones ingevoerd. Wellicht volgen er ook in Wallonië, want het gewest heeft deze bevoegdheid in handen van de lokale overheden gelegd. Maar welke boete riskeer je in een LEZ en wat gebeurt er bij de derde overtreding?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 23 mei 2024 | Leestijd: 4 min

Lage-emissiezones bestaan al enkele jaren in België. Ze zijn momenteel van kracht in Antwerpen, Gent en Brussel. Ongetwijfeld volgen er de komende jaren nog meer, aangezien lokale overheden steeds meer de vervuiling door auto’s met verbrandingsmotoren willen bestrijden. In 2019 was Wallonië ook van plan om van het volledige gewest een grote lage-emissiezone te maken, maar dit project werd onlangs afgeblazen. De verantwoordelijkheid ligt nu in handen van de steden en gemeenten, waarvan sommige wellicht zullen ingrijpen.

De Euronorm van het voertuig in kwestie bepaalt of je toegelaten wordt. Elektrische auto’s en waterstofauto’s vallen hier niet onder, omdat ze beschouwd worden als auto’s zonder uitstoot. Dat klopt niet helemaal, want de banden en remmen produceren ook luchtverontreinigende stoffen.

Advertentie – lees hieronder verder

Welke voertuigen zijn toegelaten?

Het is niet altijd gemakkelijk voor automobilisten om te weten of ze al dan niet in een lage-emissiezone rijden. De borden zijn niet altijd duidelijk, en niet alle navigatiesystemen waarschuwen bestuurders wanneer ze een LEZ naderen. Over het algemeen is de situatie nu hetzelfde in de drie Belgische steden met een lage-emissiezone: geen toegang voor diesels met Euro 0 tot Euro 4 of benzines met Euro 0 en Euro 1. Diesels met Euro 5 of Euro 6 en benzines met Euro 2 tot Euro 6 zijn wel nog toegelaten.

Vrijstellingen

Wie geen alternatief heeft en absoluut in een LEZ moet zijn zonder het ‘juiste’ voertuig, zijn er vrijstellingen. Zo is het mogelijk om een tijdelijke toegang te kopen. Je kunt dit enkele keren per jaar doen, maar het is natuurlijk niet goedkoop. Je moet gemiddeld 35 euro per dag betalen voor een dieselwagen. Er bestaan verschillende abonnementen, naargelang de stad. Gent en Antwerpen zijn toleranter voor Euro 4-dieselwagens, met een wekelijks of maandelijks abonnement, een systeem dat niet bestaat in Brussel.

Stevige boetes

Informeer je goed over de toegang tot de LEZ. De boetes voor overtredingen liggen immers hoog. De ANPR-camera’s scannen de nummerplaten, dus er is geen ontkomen aan. In Gent en Antwerpen bedraagt de boete 150 euro per overtreding. Bij herhaling verhoogt de boete. Vanaf de derde inbreuk binnen het jaar kost dezelfde boete 350 euro. De rekening kan dus snel oplopen. Er zijn al gevallen bekend waarbij onvoorzichtige automobilisten duizenden euro’s moesten ophoesten.

Vanaf 2030 worden de regels nog strenger. Brussel verbiedt dan alle dieselwagens, zelfs die met de laagste uitstoot (Euro 6d). Het wordt dus onmogelijk om een dagpas te krijgen. In Gent en Antwerpen gebeurt hetzelfde vanaf 2031. Benzinewagens krijgen een beetje langer respijt, want die worden naar verwachting vanaf 2035 verboden.

Foto: Pascal Smet

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon