Diesel

Lage-emissiezones verminderen de schadelijke uitstoot met 30%

De afgelopen jaren hebben verschillende Belgische steden lage-emissiezones (LEZ’s) ingevoerd. Hun doel? De dichtheid van luchtverontreinigende stoffen verminderen en zo de volksgezondheid verbeteren. En het lijkt te werken, zoals blijkt uit analyses van de Brusselse LEZ, waar de concentraties stikstofoxiden met 30% zijn gedaald.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 9 dec. 2023 | Leestijd: 4 min

Lage-emissiezones of LEZ’s komen steeds vaker voor in steden. Voor steden is het doel om de oudste auto’s, die ook het meest vervuilend zijn, te elimineren en zo de luchtkwaliteit en de volksgezondheid geleidelijk te verbeteren. Elk jaar sterven in Europa naar schatting 400.000 mensen als gevolg van luchtvervuiling.

In België hebben steden als Antwerpen en Brussel lage-emissiezones ingevoerd. Maar met welke resultaten? Dat hebben we net ontdekt in het geval van onze hoofdstad, waar de wetgeving in 2018 werd ingevoerd. Volgens de eerste analyses heeft de geleidelijke eliminatie van oudere auto’s de uitstoot van stikstofoxide (NOx) langs de grote wegen met 30% verminderd. Voor de volksgezondheid is dit een grote stap voorwaarts, aangezien NOx verantwoordelijk is voor irritatie van de luchtwegen, terwijl het ook het risico op hart- en vaatziekten verhoogt.

Advertentie – lees hieronder verder

Brussels traffic

Ook andere verontreinigende stoffen

Volgens Le Soir, dat het rapport over de laatste controle van de Brusselse lage-emissiezone in handen kreeg, gaat het niet alleen om stikstofoxiden. In het rapport staat dat “voor andere verontreinigende stoffen reducties van dezelfde orde of zelfs groter werden vastgesteld”.

Volgens de Brusselse autoriteiten is het aandeel dieselauto’s tussen juni 2018 en september 2022 gehalveerd. De recente uitsluiting van Euro 4-diesels zonder roetfilter zal zeker een rol hebben gespeeld. Voor het Gewest is het bewijs duidelijk: een sterke vermindering van de uitstoot van NOx, fijne deeltjes van het type PM2,5 en koolstof in de lucht met respectievelijk -31%, -30% en -62%. Dat is mooi, maar we moeten ook realistisch zijn: deze ontwikkeling is ook het gevolg van Dieselgate, waardoor het aandeel dieselverkopen kelderde.

Naleving van de norm

Met de vandaag bereikte niveaus zou Brussel kunnen voldoen aan de Europese norm van 40 µg/m³ voor regels voor stikstofdioxide (NO2). Is dit een overwinning? Niet echt, want de WHO zal de normen binnenkort nog verder aanscherpen, met name door de NO2-norm (10 µg/m³) door 4 te delen.

brussels-traffic

Tegen deze achtergrond hebben de Brusselse autoriteiten aangekondigd dat ze hun inspanningen zullen voortzetten om oude auto’s uit te faseren. Het doel is om tegen 2035 bijna alle auto’s met verbrandingsmotor uit te bannen. Alleen wordt de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren verboden. Niets wijst er dus op dat auto’s met verbrandingsmotoren de straten van de hoofdstad zullen verlaten, tenzij de regio besluit om nog meer verboden in te voeren.

De volgende stap in deze eliminatie? Dat is in 2025, wanneer Euro 5-diesel en Euro 2-benzine worden verboden. Het gaat niet alleen om auto’s, maar ook om vrachtwagens, bedrijfsvoertuigen en tweewielers. Het Gewest verwacht een verdere verlaging van ongeveer 40%. Volgens de prognoses van Brussel zou de geleidelijke afschaffing van dieselmotoren het mogelijk moeten maken om 110 doden per jaar en 300 miljoen euro per jaar aan gezondheidskosten te voorkomen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon