De lage-emissiezones zijn niet meer te vermijden voor alle Belgen die zich in het centrum van een stad moeten verplaatsen. In België voeren steeds meer steden deze beperkende zones in om de luchtkwaliteit en dus de volksgezondheid te verbeteren, maar ook om de aanwezigheid van auto’s in steden te verminderen en zo meer rust te bieden aan de buurtbewoners.
In deze context worden auto’s volgens een vast plan uitgefaseerd, logischerwijs beginnend met de oudste en meest vervuilende modellen. Dit is vooral het geval in onze hoofdstad, die sinds 2018 een lage-emissiezone heeft en al verschillende voertuigcategorieën heeft verboden. Hiertoe behoren benzine- en LPG-auto’s zonder Euronormen, evenals Euro 1 auto’s. Dieselmotoren worden nog zwaarder gestraft, aangezien er al een totaalverbod geldt voor auto’s tot de Euro 4-norm. Auto’s met een Euro 5-norm worden vanaf 1 januari 2025 verboden.
Niet logisch
Feit is dat de meest vervuilende voertuigen steeds sneller verdwijnen. Voor dieselmotoren (die meer NOx en deeltjes uitstoten) zal 2024 het einde inluiden van de Euro 5-modellen en in 2028 volgen de Euro 6b-, c- en 6d-TEMP-modellen. Euro 6d wagens worden nog getolereerd tot eind 2029. De situatie is anders voor benzinemodellen, die als minder vervuilend worden beschouwd, ook al is dit een beetje een illusie, omdat ze sinds de komst van hogedrukinspuiting ook grote hoeveelheden fijne deeltjes produceren. En ze worden niet (of zelden) gefilterd aan de uitlaat, zoals diesels.
Advertentie – lees hieronder verder
Als gevolg hiervan kunnen Euro 4 benzine- of LPG-motoren tot 2029 blijven rijden, net als Euro 5-, Euro 6b-, 6c- en d-temp-motoren. En alleen Euro 6d motoren zullen nog tot 2035 door de straten van Brussel mogen rijden. De logica (en snelheid) van deze eliminatie is verrassend, aangezien er duidelijk verschillen in technologie zijn tussen de Euro 5 (2011), 6b (2015), 6c (2018), 6d-TEMP (2019) en Euro 6d (2021) normen. En dus ook verschillen in vervuilende uitstoot, aangezien sommige modellen zijn uitgerust met DeNox-filters en roetfilters, en andere niet.
Dit doet de vraag rijzen naar het tijdschema voor de uitfasering van verbrandingsmotoren in Brussel. Vooral omdat er sinds 2020 of 2021 geen nieuwe emissienormen zijn ingevoerd. Euro 7 zou van kracht worden, maar is herhaaldelijk uitgesteld. Het laatste nieuws is dat die in 2025 van kracht zou moeten worden, maar dit is nog niet zeker, omdat achter de schermen fabrikanten en bepaalde landen (met name Italië) hard aan het werk zijn met de Eurocraten om de eisen te verzachten. Bovendien is er niets dat zegt dat er na Euro 7 andere normen zullen worden ingevoerd, terwijl in het verleden de regelgeving elke twee of drie jaar veranderde. Het heeft daarom geen zin om Euro 6-auto’s te elimineren. Of ze nu b, c, d-TEMP of d ‘full’ zijn: het zijn nog steeds de schoonste auto’s op de markt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be