Remstof: onzichtbare vervuiler en erger dan uitlaatgassen?

Een nieuw onderzoek uit het Verenigd Koninkrijk brengt verontrustende resultaten aan het licht over de schadelijke invloed van remstof op de gezondheid. Dat is vooral slecht nieuws voor elektrische auto’s.

Gepubliceerd op 21 februari 2025
Leestijd : 3 min
Remstof: onzichtbare vervuiler en erger dan uitlaatgassen?

De impact van remstof op de luchtkwaliteit is niet te onderschatten. In stedelijke gebieden, waar verkeersdrukte en fijnstofproblematiek al problematisch zijn, vormt deze vorm van vervuiling een groeiend gevaar. Dit dwingt beleidsmakers en de industrie om oplossingen te zoeken.

Europa heeft al maatregelen genomen en neemt grenswaarden op voor remstof en bandenslijtage in de Euro 7-normen die in 2027 van kracht worden. Dat blijkt geen overbodigheid. Een nieuw Brits onderzoek stelt dat de uitstoot van deze microscopische partikels meer gezondheidsschade aanricht dan uitlaatgassen van fossiele auto’s.

Vooral in verkeersdrukke omgeving

Het principe is bekend. Telkens wanneer een voertuig afremt lost de frictie tussen remblokken en schijven giftige micropartikels die in de lucht terechtkomen en via het menselijk ademhalingsstelsel in de longen en de bloedbanen belanden. Daar kunnen ze long- en hartziektes veroorzaken, met vooral een verhoogd risico in verkeersdrukke gebieden zoals steden. Tot 55% van de aanwezige partikels is afkomstig van remmen.

smog_stad

Advertentie – lees hieronder verder

Het zijn vooral de moderne kopergevoerde remblokken die ongezond zijn. Britse onderzoekers van de universiteit van Southampton stellen dat de stress op lichaamscelniveau en het ontstekingsriscio van de partikels die uit koperwrijving ontstaan zelfs hoger ligt dan de uitlaatwalmen van diesel. In een labo genereerden ze slijtagedeeltjes op een testbank volgens een standaard remcyclus. Verschillende soorten remblokjes en snelheden kwamen aan bod.

De diverse samenstellingen van remblokken zijn onder andere laagmetalen, halfmetalen, niet-asbesthoudend organisch (NAO) en keramisch. Van deze varianten bleken met name NAO- en keramische remblokken, die beide een hoog kopergehalte bevatten, de meeste schade te veroorzaken. Koper vervangt het vroegere asbest en is erg efficiënt vanwege zijn vermogen om warmte af te voeren, wat de remkracht ten goede komt. Maar het onderzoek toont aan dat er een gezondheidsprobleem mee gemoeid is.

Zwaarder is ongezonder

Dat is vooral slecht nieuws voor elektrische auto’s die geroemd worden voor hun positieve effect op de luchtkwaliteit. Maar de rempollutie is logischerwijs groter op voertuigen met een hogere massa, en door de zware batterijen zijn elektrische auto’s op dat vlak benadeeld. Veroorzaken batterij-auto’s, ondanks hun nulemissielabel, meer niet-uitlaatgerelateerde vervuiling dan traditionele verbrandingsmotoren?

uitlaatpijp

Dat blijkt ook niet het geval. In tegenstelling tot fossiele auto’s, die grotendeels op mechanische remmen vertrouwen, maken elektrische autos gebruik van regeneratief remmen. Dit systeem zet kinetische energie om in elektriciteit, waardoor de slijtage van remblokken wordt verminderd. Hoe dan ook, volgens de onderzoekers is het idee van een volledig emissievrije elektrische wagen misleidend.

Een mogelijke oplossing is de ontwikkeling van koper- en metaalvrije remblokken. Daarnaast kan de introductie van verbeterde filtratiesystemen, zoals remstofvangers, helpen om de uitstoot drastisch te verminderen. Verder kan de doorontwikkeling van regeneratief remmen de afhankelijkheid van mechanische remmen verder verminderen, waardoor de uitstoot van het kwalijke stof verder afneemt. Er is dus nog een weg te gaan.

Het is uiteraard niet toevallig dat het onderzoek vooral beroering in het Verenigd Koninkrijk veroorzaakt, aangezien het land nog niet heeft beslist of het zijn wetgeving in lijn zal brengen met de al vermelde Euro 7-normen die fijnstof uit remmen en banden begrensd - het VK erkent wel de Euro 6-norm.

Niet alle onderzoekers zijn het trouwens eens met de bewering dat remstof erger zou zijn dan dieseluitstoot. Sommige beweren dat niet alle variabelen (zoals de samenstelling van dieseluitstoot, de variatie in remschijfmateriaal enzovoort) in rekening werden gebracht tijdens de studie om die vergelijking geloofwaardig te maken. In ieder geval verhoogt het onderzoek verder de druk op overheden en fabrikanten om actie te ondernemen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist
Gocar marketplace
50.352 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
50.352 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.