Westerse autofabrikanten hebben het moeilijk met elektrische auto’s, en niet alleen omdat ze moeilijk kunnen verkopen of afhankelijk zijn van China voor batterijen. Er zijn ook andere problemen, zoals binnen de Volkswagen-groep, die er niet in slaagde om snel genoeg een platform en bijbehorende software te ontwikkelen. Deze situatie dwong Audi bijvoorbeeld om enkele cruciale modellen, zoals de Q6 e-tron, uit te stellen. Hetzelfde geldt voor Porsche, die de Macan moest uitstellen. Het probleem is dat al deze vertragingen vrij spel geven aan concurrenten.
In deze context besloot de Volkswagen-groep om samen te werken met Chinese fabrikanten. Volkswagen sloot een overeenkomst met Xpeng, terwijl Audi samenwerkt met de gigant SAIC. Het doel is om een platform en de bijbehorende software te hergebruiken om sneller de nodige nieuwe modellen op de markt te brengen.
Advertentie – lees hieronder verder
Twee modellen al klaar
De overeenkomst tussen Audi en SAIC voorziet in de ontwikkeling van 3 elektrische modellen op basis van het “Advanced Digitized Platform” van SAIC. Er zijn twee architecturen gepland: een voor het D-segment (A4) en een voor het E-segment (A6). Het gaat om een technische samenwerking. Audi zal dus geen SAIC-modellen voorzien van zijn eigen merknaam, en er is een reputatie te verdedigen. Maar de samenwerking zou Audi in staat hebben gesteld om 30% tijd te besparen. Niet slecht.
Blijkbaar gaat alles heel snel, want de eerste auto uit deze samenwerking zal al in 2025 op de markt komen. Het duurde slechts twee jaar om dit model te ontwerpen, ontwikkelen en produceren, wat veel zegt over de kracht van de Chinese auto-industrie. Audi zou moeten kunnen profiteren van de technologie van SAIC, die zeer geavanceerd blijkt te zijn, vooral op vlak van connectiviteit en autonoom rijden. Momenteel is het de bedoeling dat deze reeks nieuwe voertuigen exclusief voor de Chinese markt wordt gebouwd. Maar zeg nooit nooit…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be