De eliminatie van de Fiesta uit het Ford-gamma is meer dan een fait divers, maar moet gezien worden binnen een grotere strategie en filosofie van het automerk en bij uitbreiding ook de hele sector.
De energietransitie verplicht de constructeurs namelijk hun gamma volledig te herzien met het oog op de verplichting dat er tegen 2035 nog maar alleen 100% elektrische wagens in de Europese Unie mogen worden verkocht.
Dat betekent in vele gevallen dat de vertrouwde modellijnen moeten verdwijnen en worden vervangen door nieuwe geëlektrificeerde reeksen. Dat klinkt mooi, maar in de praktijk betekent dit dat nu eerst de goedkopere en betaalbare modellen met verbrandingsmotoren uit het gamma verdwijnen.
In dat kader zal deze week, op 7 juli, de allerlaatste nieuwe Fiesta van de productielijn in de Ford-fabriek in Keulen rollen. Hierna wordt deze site stilaan omgebouwd voor de assemblage van … elektrische modellen.
Advertentie – lees hieronder verder
22 miljoen stuks verkocht
De compacte Fiesta werd in 1976 gelanceerd als kleinere en goedkopere broer van de Escort en is intussen aan zijn achtste generatie toe. Er werden al meer dan 22 miljoen exemplaren van geproduceerd, maar aan dat mooie verhaal komt nu dus finaal een einde.
Ford zal de allerlaatste twee Fiesta’s zelf behouden en een plaats geven in het bedrijfsmuseum.
Met het verdwijnen van de Fiesta wordt nu dus de Puma het instapmodel in het Ford-gamma, waarvoor je minstens 24.140 euro moet neertellen. Dit geeft de evolutie van de automarkt weer waarop steeds minder mensen in staat zullen zijn nog een nieuwe wagen aan te kopen. Noteer dat de goedkoopste auto op de Belgische markt momenteel de Dacia Sandero is met een prijskaartje van 11.900 euro.
Auto wordt luxeproduct
Inderdaad, voor minder dan 10.000 euro vind je geen nieuwe auto meer, wat eigenlijk betekent dat de privéwagen een luxeproduct is geworden, dat voor steeds minder mensen bereikbaar zal zijn. Dat is de realiteit, die enkel nog pijnlijker zal worden met de overgang naar de elektrische auto die minstens dubbel zoveel zullen kosten. Ook hier biedt Dacia met de Spring de prijzenkraker van de markt aan met een tarief van 20.990 euro.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be