De overgang naar de elektrische auto is finaal ingezet. Sinds oktober 2022 staat dat zelfs vast, aangezien zowel de lidstaten van de Europese Unie als de leden van het Europees Parlement hebben bepaald dat 1 januari 2035 het definitieve einde van de verbrandingsmotor betekent. Zoals we weten zal deze overstap naar elektrische auto’s waarschijnlijk pijnlijk zijn, omdat we nu nog niet meteen voorlopen op het schema: elektrische auto’s blijven erg (te) duur, de grondstoffen zijn momenteel schaars (vooral voor lithium) terwijl het openbare laadnetwerk ook nog in de kinderschoenen staat.
De transitie wordt dus geforceerd, voornamelijk door middel van een belastingheffing op de bedrijven om ze te verzekeren. De aftrekbaarheid van thermische auto’s zal immers binnen drie of vier jaar snel afnemen (aftrekbaarheid van 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% daarna), terwijl die van elektrische auto’s minstens tot 2031 interessant blijft (van 100% glijden we af naar 67,5%). Deze vrij snelle overgang zal dus een nieuwe druk uitoefenen op de werkgelegenheid en de economische activiteit van een heel ecosysteem dat al tientallen jaren leeft van het onderhoud van verbrandingsmotoren: garages en herstellers.
Een sociaal bloedbad?
In deze context kondigen sommigen al een sociaal bloedbad in de sector aan. Want zoals bekend vereist een elektrische auto minder interventies: geen olie en dus geen olieverversing, geen koppeling, minder remslijtage, enz. Er zijn al verschillende studies uitgevoerd om de impact van deze paradigmaverschuiving te beoordelen: het Franse observatorium voor autodienstverlening had in 2020 geschat dat er tegen 2036 130.000 banen verloren zouden gaan in Duitsland, 30.000 in Frankrijk en zelfs 4.000 in België!
Advertentie – lees hieronder verder
En dat is nog niet alles: ook consultant PWC kwam deze zomer met een studie af en voorspelde alleen al in Europa een verlies tot 500.000 banen tegen 2040. Bij Traxio, de federatie van de autosector, maakt men zich uiteraard ook zorgen over de situatie en werd geprobeerd deze daling te voorspellen. De federatie erkent dat er inderdaad een enorm risico is dat de introductie van de elektrische auto tot een aanzienlijk banenverlies zal leiden.
Om de zaken zo goed mogelijk te evalueren, vertrouwde Traxio op statistieken van de ICDP, een internationale organisatie die gespecialiseerd is in autodistributie en aftersales. De verstrekte analyse vertelt ons dat het onderhoud en de reparaties aan elektrische voertuigen met 45% kunnen dalen in vergelijking met hun thermische tegenhangers. Een deficit dat niet zal worden opgevuld door de toename van de vervanging van banden (+20%) die zwaarder worden belast door batterij-aangedreven auto’s vanwege een hoger koppel en gewicht.
6% minder omzet in 2030?
In eerste instantie is het duidelijk dat er een massa nieuwe elektrische auto’s op onze markt zal komen. En wie een nieuwe auto zegt, zegt ook een auto met minder problemen of reparaties, wat onvermijdelijk zal leiden tot een terugval van de interventies in de garages. Traxio schat deze daling op 12% in 2030 (van gemiddeld 1,35 bezoeken aan de garage per jaar zou dit gaan naar 1,12 passages).
In absolute termen lijkt 12% misschien niet veel, maar dit is te wijten aan het feit dat tegen 2030 elektrische auto’s nog maar 23% van het Belgische wagenpark zouden vertegenwoordigen, terwijl 57% van de voertuigen nog een verbrandingsmotor zou hebben en de rest zou hybride auto’s zijn. Traxio gelooft daarom dat dit nog maar het begin is en dat op de lange termijn duizenden banen bedreigd zullen worden. Maar het is nog steeds onmogelijk om het precieze aantal te bepalen.
Welke banen blijven in de sector?
Dit roept ook de vraag op naar de transformatie van de sector en in het bijzonder de vraag naar gespecialiseerde profielen. Natuurlijk zullen er altijd monteurs nodig zijn, omdat de verandering van schokdempers, remmen en andere verbruiksartikelen nog steeds zal moeten gebeuren, maar ze zullen nog wel sterk afnemen.
Bovendien zal de ontwikkeling van de rijhulpsystemen ook het aantal ongevallen verminderen, wat ook de activiteiten van de carrossiers zou verminderen. Volgens het ICDP zullen elektrische auto’s en hun technologieën aan boord naar verwachting het aantal ongevallen tegen 2030 met 16% verminderen en de vraag van reparaties met 22%.
Traxio gelooft dan ook dat de autoberoepen sterk zullen evolueren en dat een hersteller of autoverkoper een mobiliteitsaanbieder en waarschijnlijk ook een certificeerder zal moeten worden, bijvoorbeeld om de staat van een batterij te controleren (State of Health of SOH). En monteurs zullen ook hun vaardigheden moeten upgraden om eerder elektriekers te worden.
Gezien de snelheid van de transitie is het daarom noodzakelijk om nu te starten met de transformatie van de sector. Maar ook hier lijkt het erop dat er weinig is gepland en dat er niet wordt geanticipeerd. Jammer, want er staan duizenden banen op de tocht en het zal ook leiden tot arbeidstekorten in deze ontluikende sector. Is het zo moeilijk om alle spelers uit de sector bij elkaar te brengen, alles te organiseren en actie te ondernemen? Blijkbaar wel…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be