De economie heeft zich na de pandemie zeer sterk hersteld, maar nu wordt gevreesd voor een recessie. Vooral de industrie maakt zich zorgen, want de spanningen op de markten, zowel voor energie als voor grondstoffen, lijken maar niet te verminderen. De autosector wordt natuurlijk ook geconfronteerd met dit probleem en heeft als bijkomende uitdaging de noodzakelijke transitie naar de elektrische auto, waardoor de processen en toeleveringsketens opnieuw ontworpen moeten worden.
De situatie is zeer zorgwekkend, vooral bij de grondstoffen die nodig zijn om de batterijen van onze toekomstige auto’s te produceren. De baas van Ford, Jim Farley, uit nu zijn bezorgdheid. Hij luidt de alarmbel rond de hoge prijzen van deze grondstoffen. Volgens hem zullen we langer te maken krijgen met dit gegeven, wat uiteraard het businessplan van de transitie rechtstreeks bedreigt.
Nog lang niet normaal
“Ik denk niet dat de situatie van lithium, kobalt en nikkel er snel op zal verbeteren”, gaf Jim Farley aan tijdens een evenement in een fabriek in Michigan.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens hem zal deze toestand onvermijdelijk leiden tot een nieuwe prijsverhoging bij elektrische auto’s met batterijen. Dat is nu al het geval bij Ford, aangezien de F-150 Lightning, een van de meest verkochte auto’s in de Verenigde Staten, naargelang de versie 6.000 tot 8.500 dollar duurder werd. Ter herinnering: Tesla verhoogde zijn prijzen al met 2.000 à 3.000 dollar, naargelang het model.
Hier werd eerder al voor gewaarschuwd door Carlos Tavares, de CEO van Stellantis, die niet alleen vreest voor hogere prijzen maar ook voor batterijtekorten vanaf 2024. Hoewel Carlos Tavares geen verbetering verwacht, is Jim Farley positiever en gelooft hij dat onderzoek kan leiden tot nieuwe, minder dure technologie die op termijn de prijzen kan verminderen. “Emissievrije mobiliteit moet toegankelijk gemaakt worden”, vindt de topman van Ford. Batterijen kunnen bijvoorbeeld gemaakt worden van minder edele grondstoffen, zoals lithiumijzerfosfaat (LFP).
Binnenkort een revolutie?
Ford blijft trouwens niet bij de pakken zitten en gebruikt de nieuwe LFP-batterijen (gebouwd door het Chinese CATL) in de Mustang Mach-E vanaf 2023 en in de F-150 vanaf 2024. Dit is natuurlijk nog maar het begin en de constructeurs vestigen veel hoop op de zogenaamde vastestofbatterijen, die krachtiger en minder duur zijn. Ford heeft trouwens samen met BMW geïnvesteerd in een van de bedrijven die deze batterijen ontwikkelen.
Wordt ongetwijfeld vervolgd, want door de hoge prijzen dreigt de transitie automatisch vertraging op te lopen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be