Twee jaar geleden verbaasde Ford de hele wereld door de Mustang Mach-E voor te stellen, een stijlvolle SUV die doet denken aan het iconische model uit de jaren zestig. De fans schreeuwden meteen moord en brand want onder de motorkap lag geen V8 meer. Deze Mustang rijdt immers helemaal elektrisch. Het is meteen de grootste revolutie in de geschiedenis van het model, dat in 1964 gelanceerd werd en de sportwagen democratiseerde bij de Amerikanen.
Dat is intussen jaren geleden en we moeten vaststellen dat dit type auto alsmaar minder populair wordt op alle markten wereldwijd. In plaats van zich te laten ontmoedigen, besloot de directie van Ford om met de Mustang Mach-E een moderne afstammeling van de pony car te creëren. De klassieke Mustang wordt niet vervangen, maar beide modellen komen naast elkaar in het gamma.
Met de Mustang Mach-E mikt Ford ook op grotere productieaantallen. Geen eenvoudige opgave, want deze operatie is een tweesnijdend zwaard: de onverwoestbare reputatie van de Mustang staat op het spel. Daarom heeft Ford kosten noch moeite gespaard op het gebied van design en energieprestaties.
Advertentie – lees hieronder verder
Merkimago
Sterk van de ontwerpafdeling van Ford is dat ze erin geslaagd is om deze SUV een duidelijke familiegelijkenis met de Mustang coupé mee te geven, kwestie van hem meteen herkenbaar te maken. Het resultaat is bijzonder geslaagd en wellicht één van de mooiste modellen in zijn soort op de markt. De Mustang Mach-E is resoluut dynamisch en heeft veel uitstraling dankzij de mooie rondingen.
Van de huidige coupé neemt hij de vorm van de koplampen over, net als de strip achteraan. Het koetswerk werd verfijnd en laat gebruikelijke details zoals de klassieke deurgrepen achterwege. Die zijn vervangen door eenvoudige en kleine grepen in zwart metaal, terwijl ze (elektrisch) openen met eenvoudige en discrete knoppen aan de deurstijl.
Het interieur is al even modern, met een indrukwekkend centraal scherm van 15,5 inch dat verticaal staat en de meeste functies van de auto omvat. Voor de rest oogt het dashboard vrij kaal, wat voor een ‘zen-sfeertje’ zorgt.
Helaas laten bepaalde materialen die erg hard aanvoelen en krasgevoelig zijn te wensen over. Nochtans wil deze SUV meespelen op het terrein van de premiummerken. Aan de algemene uitstraling van de Mach-E zie je wel duidelijk dat Ford hiermee hogerop wil in het gamma. De ergonomie van bepaalde functies die toegankelijk zijn via het centrale scherm werkt soms nogal verwarrend.
Ondanks het schuin aflopende dak stelt de Mustang Mach-E niet teleur qua binnenruimte: zelfs lange mensen vinden gemakkelijk een plekje op de achterbank. Dankzij zijn elektrische architectuur heeft de Mach-E twee kofferruimtes: één vooraan met een inhoud van 81 liter en één achteraan die varieert van 402 tot 1.420 liter met de achterbank neergeklapt. Deze waarden zijn middelmatig, zonder meer.
Achterwielaandrijving
Terwijl we eerder al achter het stuur kropen van de versie met twee elektromotoren, kregen we nu de kans om de Extended Range-versie met achterwielaandrijving (en één elektromotor) te testen.
Een blik op zijn technische fiche is meteen veelbelovend: hij ontwikkelt 294 pk en belooft vooral een rijbereik van 610 km dankzij zijn batterij met een capaciteit van 88 kWh, genoeg om met de besten van de klas mee te spelen. Het voordeel is dat Ford zijn rijdynamiek niet heeft opgeofferd, wat uiteraard jammer zou zijn voor een Mustang. 0 naar 100 km/u duurt 6,1 seconden, wat zeker volstaat. In deze versie kan de Mach-E opladen tot 11 kW met wisselstroom en tot 150 kW met gelijkstroom. Reken in het beste geval op 36 minuten voor een volledige laadbeurt.
Werkelijk verbruik
In gebruik blijkt de Mustang Mach-E met enkele elektromotor ruim voldoende om het stevige gewicht van twee ton te verplaatsen. Tijdens onze test konden we een gemengd parcours afleggen waarbij ons gemiddelde verbruik stabiliseerde rond 19,8 kWh/100 km, wat hem in werkelijkheid een autonomie van ongeveer 450 km oplevert. Dat is natuurlijk veel minder dan het cijfer dat Ford zelf opgeeft, maar plaatst hem nog altijd bij de toppers op dit vlak.
Deze dynamische SUV rijdt comfortabel als de weg in onberispelijke staat is. De zaken veranderen echter op slechte wegen want de ophanging is erg hard afgesteld. Dat is het compromis dat je moet aanvaarden om te genieten van het strakke weggedrag.
Conclusie
Wat als de keuze voor eenvoud de winnende formule blijkt voor een elektrische SUV? Deze Ford Mustang Mach-E is lichter, haalt een groter rijbereik en is gemakkelijk in dagelijks gebruik, zonder de prestaties te veel op te offeren.
De Ford Mustang RWD Extended Range in cijfers
Motor: 1 elektromotor (216 kW, 430 Nm)
Aandrijving: op de achterwielen
Versnellingsbak: automaat met 1 verhouding
L/b/h (mm): 4.712/1.881/1.624
Leeggewicht (kg): 2.160
Koffervolume (l): 402 tot 1.420
Batterij (kWh): 88
0 tot 100 km/u (sec.): 7
Topsnelheid: 186 km/u
Rijbereik (WLTP, km): 610
CO2: 0 g/km
Prijs: 66.950 euro
Belasting op inverkeerstelling (BIV): Vlaanderen: 0€, Wallonië en Brussel: 61,5€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€, Wallonië en Brussel: 85,27€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Geslaagd design
- Autonomie
- Weggedrag
- 'Lichte' afwerking
- Ergonomische details
- Droge ophanging
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be