Auto-industrie

Elektrische transitie “overschrijdt limieten” volgens constructeurs

Carlos Tavares, CEO van de Stellantis-groep, vraagt minder politieke druk en meer tijd om de energietransitie in de autosector rustig aan te pakken.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 09/12/2021 | Leestijd: 1 min

Carlos Tavares, de topman van Stellantis (de groep die veertien automerken telt), heeft zijn ergernis nooit verborgen over de druk die op de sector gelegd wordt om over te schakelen op de elektrische auto. Hij heeft opnieuw zijn twijfels geuit tijdens de conferentie Reuters Next, waar hij te gast was.

Volgens Tavares is de druk die de politiek momenteel uitoefent op de sector veel te sterk. Erger nog: ze zou contraproductief worden en leiden tot “allerlei soorten problemen”, geeft hij aan.

Advertentie – lees hieronder verder

Consumenten gijzelen

Carlos Tavares, patron du groupe Stellantis, aborder sereinement la transition énergétique du secteur automobile.

Carlos Tavares legde uit dat de CO2-politiek tegenover de transportsector zelfs de kwaliteit van de auto’s bedreigt. Door zulke radicale beslissingen te nemen (zoals het tijdperk van de verbrandingsmotor afsluiten tegen 2035) zouden de consumenten gegijzeld worden. “Er is besloten om de auto-industrie een elektrificatie op te leggen die de kosten met 50 procent verhoogt tegenover een conventionele auto.” Volgens Carlos Tavares kunnen deze meerkosten niet doorgerekend worden aan de eindklant. “De meeste mensen uit de middenklasse kunnen dit niet meer betalen”, merkt hij terecht op.

Welke oplossingen?

Deze situatie dreigt de financiële druk op de auto-industrie te verhogen. “In de komende vijf jaar zullen we onze productiviteit met 10 procent per jaar moeten verbeteren (…) in een industrie die gewoonlijk 2 à 3 procent extra productiviteit levert”, zegt Tavares. Dat betekent dat de werkgelegenheid wellicht het eerste slachtoffer wordt.

De baas van Stellantis ziet twee mogelijke oplossingen: minder auto’s verkopen wegens de hogere prijzen of lagere winstmarges aanvaarden. Welke optie je ook kiest, volgens Tavares zijn grote budgettaire besparingen onvermijdelijk.

Hoe dan ook is het voor Carlos Tavares nodig om “veerkrachtig” en “beheerst” te zijn. Stellantis zal de komende jaren dan ook 30 miljard euro investeren om deze transitie te ondersteunen. Maar intussen spoort de CEO van de groep politici aan om redelijk en doordacht te werk te gaan tijdens deze overgang. Hij vraagt ook dat ze zich beter organiseren en een laadnetwerk ontwikkelen die naam waardig.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie