Zopas maakte de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) de verkoopcijfers bekend van de Europese automarkt in maart 2023. En die zijn weer heel hoopgevend met een volume dat een derde hoger uitvalt dan dezelfde periode in 2022. Zo leverde de dealers in de Europese Unie vorige maand 1.087.939 nieuwe personenauto’s, dat is een stijging van 28,8 procent tegenover maart vorig jaar. Bovendien is dit de derde maand op rij dat er meer nieuwe personenauto’s werden verkocht.
Dat is positief nieuws, maar toch dient daar een kleine kanttekening bij gemaakt worden. De eerste drie maanden van 2022 waren namelijk geen succes omwille van de wereldwijde tekorten aan microchips die voor leveringsproblemen in de autosector zorgden.
Een betere referentie is het laatste jaar voor pandemie, 2019, toen er in maart 2019 1.722.442 nieuwe personenauto’s werden geleverd. Ook zonder de orders uit het Verenigd Koninkrijk dat toen nog tot de EU behoorde, zijn dat nog steeds 1.264.388 nieuwe auto’s voor maart 2019. Kortom, de relance is zeker ingezet, maar de automarkt staat zeker nog niet op zijn oude niveau.
Advertentie – lees hieronder verder
58% meer EV’s
Opvallend is de sterke groei van de elektrische auto, waarvan er 58 procent meer werden verkocht dan in maart 2022. Daarmee nemen de EV’s een marktaandeel van 13,9 procent in de verkopen in. Ook de hybride modellen winnen aan populariteit met 264.694 verkochte exemplaren in maart 2023, wat een groei van 38 procent betekent. Daarmee bereikt dit wagentype een marktaandeel van 7,2 procent.
Verbrandingsmotor nog niet uitgeteld
Betekent deze groei van de geëlektrificeerde modellen dat de verbrandingsmotoren op benzine en diesel nu al stilaan van het toneel verdwijnen? Toch niet, want het marktaandeel van de benzineauto nam in maart 2023 zelfs lichtjes toe tot 37,5 procent. Ook werden er nog steeds meer diesels verkocht, maar toch zakte het marktaandeel lichtjes tot iets onder de 15 procent.
Dit betekent natuurlijk dat nog steeds meer dan de helft van de nieuw gekocht wagens in Europa wordt aangedreven door een verbrandingsmotoren op benzine en diesel, zonder enige elektrische assistentie. De elektrificatie is ingezet, maar de overgang zal nog lange tijd duren om het volledige Europese wagenpark aan de stekker te krijgen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be