Er heerst een lichte euforie in de autosector op dit moment omdat er voor de derde maand op rij een stijging van het aantal ingeschreven nieuwe auto’s in Europa werd genoteerd, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Is de ellende daarmee voorbij in autoland? Dat is helemaal niet zeker, want de economie kan snel weer gaan sputteren en de hoge inflatie en de aanhoudend hoge energieprijzen tasten de koopkracht van de bevolking aan. Daardoor aarzelen vele mensen nu om een nieuwe auto te kopen of hebben ze die beslissing al uitgesteld.
Een bijkomende twijfel wordt veroorzaakt door de onzekerheid over welke wagen nu het meest interessant op dit moment en de volgende jaren: benzine, hybride of elektrisch? Het zijn allemaal factoren die de verkoop van nieuwe wagens weer kunnen vertragen. Om nog maar te zwijgen van een mogelijke escalatie van de oorlog in Oekraïne die ook hier voor veel ellende zou zorgen…
Groei maar…
De cijfers van ACEA (de vereniging van Europese autoconstructeurs) zijn op het eerste gezicht positief en hoopgevend met een groei van 14% in oktober 2002 tegenover dezelfde periode in 2021. Alleen was dit de allerslechtste periode sinds het begin van de Covid-19-pandemie en kreeg vele merken toen ook te kampen bevoorradings- en leveringsproblemen door een tekort aan halfgeleiders. En dat werpt een andere blik op deze ogenschijnlijk zeer positieve cijfers. Want over het hele jaar bekeken gaan de belangrijkste autogroepen er wel flink op achteruit.
Advertentie – lees hieronder verder
Zo was de Volkswagen Groep de sterkste groeier in Europa in oktober 2002 met +39,9% meer verkopen tegenover 2021, maar over de eerste 10 maanden van 2022 valt toch een daling te noteren van -11,2%. Hetzelfde beeld zien we bij Renault en BMW met een stijging van respectievelijk 2,0% en 5,7% de voorbije maand, maar met negatieve gecumuleerde cijfers van respectievelijk -4,5% en -9,4% over het hele jaar. Andere belangrijke autogroepen zoals Stellantis (-1,8% in okt. en -14,8% tot.) en Mercedes (-3,1% in okt. en 5,5% tot.) kregen ook in oktober 2002 met een daling af te rekenen die overeenstemt met de trend op jaarbasis.
Daarom heerst er zeker geen algemene euforie in de Europese autosector na deze tijdelijke heropleving, maar ook ongerustheid over wat er nog gaat komen. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be