Auto-industrie

Lada’s tegenwoordig zonder ABS en airbags

Ook de Russische auto-industrie lijdt, zowel door de economische crisis in eigen land als door de internationale boycot. Daarom treedt een noodplan in werking om de productie op gang te houden met zeer karig uitgeruste modellen.

Geschreven door Alain De Jong | 21/05/2022

De Russische auto-industrie was nooit een voorbeeld van technologische innovatie of uitzinnige creativiteit. Denk maar aan de Lada’s die in de Westerse wereld lang het voorwerp van spot waren omwille van hun spartaans concept en triestig uitrustingsniveau. Nu was er de laatste tijd wel veel verbetering merkbaar aan de Russische producten die vooral te danken was aan de samenwerking met de Westerse automerken die steeds meer aanwezig waren op deze niet onbelangrijke markt met veel groeipotentieel.

Noodplan met eenvoudige versies

Maar door de Russische invasie in Oekraïne kreeg de autosector ook af te rekenen met de internationale boycot tegen het land van Poetin. Dat betekende dat veel constructeurs hun verkoop en productie staakten in Rusland en dat toeleveranciers van onderdelen hun orders niet meer verscheepten. Het resultaat is dat de Russische auto-industrie volledig in het slop dreigt te raken. Maar de Russen zijn echte plantrekkers en werkten meteen een noodscenario uit om eenvoudigere versies van de bestaande modellen te produceren, zonder bepaalde functies of onderdelen die momenteel niet of minder beschikbaar zijn.

Advertentie

L'industrie automobile russe doit passer à un plan d'urgence pour survivre.

Zo meldde de Russische media dat de autogroep AvtoVAZ na een reeks van testen start met de productie van een vereenvoudigde variant van de Lada Niva Travel. Deze SUV maakt gebruik van Euro 2 benzinemotoren en moet het stellen zonder bijvoorbeeld ABS, airbags of ESP (het elektronische stabilisatiesysteem). AvtoVAZ zou ook overwegen om eveneens van de andere Lada-modellen – Granta, Vesta en Niva Legend – eenvoudigere versies te maken zonder elektronische hulpsystemen en moderne snufjes, waarvoor sensoren en microchips nodig zijn die vanuit het buitenland komen. Daarmee hoopt de bedrijfsleiding weer snel het oude productieniveau te bereiken. Een grappig detail: deze uitgeklede versies zouden het label ‘SE’ krijgen, wat staat voor … ‘Special Edition’.

Zal productie stilvallen? 

Waarnemers verwachten dat de terugtrekking van partner Renault uit AvtoVAZ op termijn voor nog meer toeleveringsproblemen zal zorgen bij Lada en de andere Russische automerken uit die groep, omdat er wellicht niet meteen andere leveranciers van componenten in Azië gevonden kunnen worden. Daardoor is het mogelijk dat de autoproductie bij AvtoVAZ nog lange tijd op een lager pitje zal blijven draaien, er verschillende modellen geschrapt zullen worden en dat de activiteiten op termijn volledig zullen stilvallen.

Met deze nieuwe, uitgeklede versies krijgt de aloude Lada-grap weer een nieuwe impuls: “Hoe verdubbel je de waarde van een Lada? – Door hem vol te tanken”.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook