In de transitie naar de elektrische auto hebben talloze merken een stap teruggezet. De beperkte groei van de verkoop (en wereldwijd zelfs een daling, België is een uitzondering door de fiscaliteit) doet vermoeden dat de transitie langer zal duren dan voorzien. De kopers kiezen vandaag liever voor een auto met verbrandingsmotor of hybride… of veranderen niet van auto’s in de hoop op betere dagen (lees: in afwachting van een duidelijkere politiek in het voordeel van de elektrische auto, met minder dure modellen).
Hierdoor krabbelen veel constructeurs die hadden besloten om al in 2030 volledig elektrisch te gaan (vijf jaar voor de Europese deadline) nu terug. Het gaat onder meer om Ford, Renault en Volkswagen, dat besloten heeft om een deel van zijn investeringen te heroriënteren naar verbrandingsmotoren. En dat is nog niet alles: Mercedes liet onlangs al weten dat het toch nog verbrandingsmotoren blijft produceren na 2030. Nu kondigt Mercedes – eerder onverwacht – weer nieuws aan over de verbrandingsmotoren.
Achtcilinder blijft
Het aanvankelijke tijdschema was wellicht minder strak voor AMG dan voor Mercedes, ook telt de sportafdeling van het merk intussen al veel gespierde elektrische modellen, aangezien de EQE en EQS al bestaan met de AMG-badge. Het was de bedoeling dat AMG van elk nieuw elektrisch model een sportieve variant zou maken. Maar ook hier trekken de verantwoordelijken aan de handrem: ze willen de 4.4 V8 langer houden dan gepland.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit AMG-baas Michael Schiebe laten weten. “We hebben geen deadline, maar dat zou een zeer dogmatische discussie zijn. Ons belangrijkste doel is om aan de behoeften van de klant te voldoen. We merken nog altijd dat veel klanten houden van onze V8-motoren en onze krachtige viercilindermotoren.” En klanten hebben altijd gelijk, vooral als ze rijk zijn en… Chinees. Deze beslissing weegt zwaar door in China: de automobilisten willen zich nog steeds onderscheiden achter het stuur van auto’s met verbrandingsmotoren, zo bevestigde de constructeur onlangs.
Deze context verklaart waarom AMG blijft investeren in zijn 4.4 V8, maar ook in de krachtige viercilindermotoren die bijvoorbeeld in de A-Klasse liggen. En hoe zit het met de elektrische aandrijving? AMG verzekert dat de ontwikkelingen en investeringen op dat vlak ook doorgaan: “We hebben geen deadline gesteld, maar ik ben ervan overtuigd dat AMG op termijn een volledig elektrisch bedrijf wordt”, voegde Michael Schiebe toe.
Hij zei ook dat het werk aan de AMG-architectuur voor elektrische auto’s (AMG.EA) wordt voortgezet en dat ingenieurs elke week prototypes testen. Binnenkort wordt ook een ‘testmodel’ verkocht: “We brengen binnenkort een 100% elektrische AMG. Dan zullen we zien hoeveel klanten deze technologie accepteren.” Kortom, de onzekerheid is groot, zelfs bij autofabrikanten, die duidelijk niet meer weten welke richting ze uit moeten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be