Tot voor kort wou Mercedes een voorbeeld zijn in de overgang naar elektrische auto’s. Het plan was ambitieus: tegen 2030 een volledig elektrisch gamma hebben, vijf jaar vóór de door Europa gestelde termijn. Maar deze plannen zijn nu verstoord en in april kondigde de groep aan dat ze een stap terug zetten en doorgaan met de ontwikkeling en productie van verbrandingsmotoren na het einde van dit decennium.
Officieel is de reden de toestand van de markt en de vertraging in de verkoop van elektrische auto’s. Ola Källenius, CEO van het merk, gaf aan dat “ik denk dat niemand had verwacht dat de transformatie van de eeuw in de auto-industrie in een rechte lijn zou verlopen. Er zullen hoogtes en laagtes zijn”. Maar er is een andere reden voor deze ommekeer. En die is veel minder officieel.
De rijke Chinezen
Volgens verschillende managementbronnen die vertrouwelijk spraken met de Duitse krant Handelsblatt, heeft Mercedes afgezien van het plan om vanaf 2026 hun investeringen in verbrandingsmotoren met 80% te verminderen. Dit betekent dat de ontwikkeling zal doorgaan, zij het minder intensief als voorheen. Maar waarom in hemelsnaam herinvesteren in een technologie die toch in 2035 zou verdwijnen? Europa is slechts een deel van de wereld, en elders vragen klanten luidkeels om krachtige verbrandingsmotoren. Zoals in China.
Advertentie – lees hieronder verder
De beslissing van Mercedes komt dus ook voort uit de wensen van de klanten, met name de welgestelde klanten, zo legt de Handelsblatt uit. Inderdaad, rijke Chinese klanten zien krachtige benzineauto’s als een statussymbool en zijn bereid zeer hoge prijzen te betalen om deze te kunnen krijgen. Volgens de door de krant verzamelde cijfers verkocht Mercedes in mei 2024 in China slechts 74 EQS-modellen tegenover… 4.000 S-Klasses met verbrandingsmotor! We begrijpen nu ook beter waarom Mercedes zich fel verzette tegen de opheffing van Europese invoerrechten op Chinese auto’s. Want de vergeldingsmaatregelen van China tegen grote verbrandingsmotoren (meer dan 2,5 liter) zouden de fabrikant logischerwijs in moeilijkheden brengen.
Maar het gaat niet enkel om China: ook in Europa zijn de verkopen van de EQS in de eerste helft van 2024 met 73% gedaald, terwijl SUV’s zoals de GLS zeer gewild blijven. Ook hier is de vraag naar verbrandingsmotoren dus groot. Vandaag de dag zijn negen van de tien wereldwijd verkochte Mercedessen voorzien van een verbrandingsmotor (of plug-in hybride). Het lijkt erop dat deze nog vele jaren voor de boeg hebben.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be